Bild
Neste artikkel
Ole Bjørn Plassen tar den skuffende meldingen med et smil, og satser for fullt på Kongepokalen i stedet.

Får ikke kjøre i Spania i år

Nyheter

En ikke forutsett endring i reglementet hindrer Ducati og Plassen Roadracing team i å kjøre i Spania i 2019-sesongen.

Plassen Roadracing team, med førerne Ole Bjørn Plassen og Jesper Jeppesen, mottok tidligere denne uka en trist beskjed fra det spanske forbundet. Til tross for tidligere å ha gitt skriftlig bekreftelse på at løpssykkelen var OK, kom det kontrabeskjed om at homologiseringsreglene for ESBK 2019 (det spanske Superbike-mesterskap) skal forandres.

Tidligere har løpssykler med enten Superstock- eller Superbike-homologisering vært godkjent for bruk i mesterskapet, men i 2019 blir det kun Superstock-homologiserte sykler. 

Dette betyr at teamets sykler ikke får stille til start i Spania, siden Ducati V4R som kjent kun vil bli homologisert for Superbike. Dette er en beskjed som teamet tar veldig tungt etter å ha lagt opp hele sesongen med tanke på deltakelse i nettopp ESBK.

2019-sesongen nærmer seg med stormskritt, og teamet har benyttet de siste dagene på å legge nye planer, siden man i dagens pressemelding forteller at ingen av teammedlemmene har for vane å henge med hodet særlig lenge. Det har vært mange telefoner til teamets sponsorer, som har hatt forståelse for situasjonen som har oppstått, og alle har valgt å støtte teamets endelige valg. 

Teamet annonserer dermed med glede at Ole Bjørn og Jesper vil satse i NM i Superbike i 2019. Mesterskapet har som bonus at det i år også deles ut kongepokal til sammenlagtvinneren. Hovedmålet for 2019 blir derfor å forsøke å få Kongepokalen hjem til Sande i Vestfold. Det legges også opp til deltakelse på enkeltløp i andre internasjonale serier i 2019, for å kunne fortsette teamets utvikling internasjonalt.


Teamets forberedelser fortsetter nå frem til den første helgen i juni, da den hjemlige sesongen starter. Det planlegges treningsopphold og testing i Spania med så mye banetid som mulig. Der skal man samle data og samarbeide med demper- og dataloggings-spesialister, for igjen å kunne optimalisere oppsettet på teamets motorsykler. De nye Ducati Panigale V4R-syklene betegner teamet som Ducatis råeste modell noensinne, med mange løsninger hentet fra Ducatis suksessrike MotoGP-satsing. Det må derfor forventes en del tilvenning for både Ole Bjørn, Jesper, og mekanikerne i teamet.  

Du kan følge teamet på både Facebook og Instagram i 2019 sesongen. Bildene er levert av teamet.

 

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.