En sintere Indian kan bli førstemann

Etter å ha ristet av seg tapsmerket Victory er Polaris klar for en ny offensiv på motorsykkelmarkedet, og det fremste våpenet er ikoniske Indian.

Ambisjonene stopper ikke ved å utfordre i custom/cruiser-segmentet; de vil nå enda lenger ved å peke på konkurransearven. Merkets historie på racingbanen handler først og fremst om Flat Track-suksessen på 40- og 50-tallet, da deres legendariske Wrecking Crew bestående av Ernie Beckman, Bill Tuman og Bobby Hill rensket premiebordene.

Det er nesten utrolig heldig for merket at nettopp denne typen racing igjen er blitt svært populær, også utenfor USA. I 2016 gjorde ­Indian det smarte valget å gjøre ­comeback i toppklassen i AMA Flat Track med en nyutviklet racingsykkel på reglementkompatible 750 kubikk. Det endte med en mesterskapstittel i lomma på fører Jared Mees. Og det gjorde sitt til å vekke håpet om en villere gatemodell fra Indian.

– I løpet av de kommende tre til fem årene ­planlegger vi å utvide vår virksomhet dramatisk, og dette inkluderer Iansering av modeller utenfor cruiser-, bagger- og touring-segmentet, sa Steve Menneto i Alan Cathcarts intervju i Bike #8.17.

Under Eicma i Milano i begynnelsen av november avslørte man så konseptmotorsykkelen FTR1200 Custom, som du ser på bildene. En rå street tracker som blander chassiskonstruksjonen fra Indians mesterskapsvinnende FTR 750 med den sterke 1 133-kubikkeren fra Scout.

I en video som ble sluppet i forbindelse med dette, kan vi høre en av Indians racingførere ønske at det fantes en versjon av racing for gaten, med frontlykt. Dette ønsket er nær å bli oppfylt. Rammen i 4130 chromoly-stål gir en akselavstand på 1518 millimeter, styrevinkelen er 25 grader, og forspranget 94 millimeter. Den karbonfiberkledde sykkelen veier 194 kilo, ifølge Indian. Bak sitter det en ­monodemper fra Öhlins, og gaffelen kommer fra samme produsent. Bremsekaliperne leveres av Brembo, mens de oppsiktsvekkende ­skivene kommer fra Lyndall.

Polaris kan måtte kaste seg rundt hvis de vil være først ute med en moderne street tracker på markedet. I Husqvarnas monter på Eicma-messen lurte det nemlig et hårete konsept i akkurat samme klasse; Svartpilen 701 ser ikke ut til å bli scrambleren som mange tidligere har snakket om.