Direkterapport: KTM 690 SMC R og 690 Enduro R

Etter et par års fravær dukker de endelig opp i utstillingene hos forhandlerne, rampemaskinen 690 SMC R og ultrapopulære 690 Enduro R. Vi som elsker disse små og nette motorsyklene som formelig spruter av kjøreglede, uansett om det er på trange bygater eller langs sølete stier i skogen, ser nok en gang en mulighet til å velge oransje foran hvitt og blått. Da modellene forsvant ut av sortimentet, var vi mange som ikke forsto hvorfor, men vi spekulerte i at Husqvarnas ville satse på 701-utgaver i fremtiden.

Men vi tok feil, og er temmelig overrasket over dette. Nå er motorsyklene med en mildt sagt stor porsjon rampefaktor tilbake igjen.

Vi passer på å spørre Christer i farta om hvordan prøvekjøringene har vært der nede i Portugal.

Hei, Christer. Hvordan har du det, og ikke minst – hvordan ser de nye syklene ut?

– Hei, Janne. Jeg har det helt førsteklasses. Jeg nyter solen, selv om det blåser og regner litt innimellom. Det er i hvert fall betydelig triveligere her enn dere virker å ha det hjemme, med snøstorm og elendighet. De nye KTM-ene, 690 SMC R og Enduro R, kjenner man direkte igjen fra de tidligere modellene. Ved første øyekast oppfører de seg likt, men nærmere undersøkelser viser at de er solid oppdatert i forhold til forgjengerne.

Så spennende, fortell litt mer.

– Før de forsvant ut av produksjonen for noen år tilbake, var disse maskinene hardcore rampesykler uten særlig mange elektroniske hjelpemidler, blant annet. Dette har produsenten nå endret på, og følger trenden med å utstyre alt nytt med det mest avanserte markedet kan by på når det gjelder hjelpemidler. Jeg kan blant annet nevne at Ride By Wire, dobbeltvirkende quickshifter og Race-ABS er standard på begge modellene.

Oi sann, spennende. Men hvordan påvirker dette rampefaktoren?

– Ha ha ha, jeg forsto nesten at dette spørsmålet skulle komme, Janne. KTM vet at det finnes en menneskegruppe som aldri vil være en del av den gemene hopen, altså mennesker med en enorm livsglede, og som ikke har det bra hvis de ikke kan være kreative med motorsyklene sine. Derfor ser de et enormt salgspotensial i disse maskinene, i en kategori som ikke mange andre produsenter engang bryr seg om. At de skulle ta bort kjøregleden og rampefaktoren ved å montere en masse elektroniske hjelpemidler, ville være som å skyte seg selv i foten. Elektronikken er der, men den hindrer deg ikke i å ha det nøyaktig like morsomt som tidligere … Eller mer. Men dette kan dere lese om i selve prøvekjøringsartikkelen.

Ok, shit, så spennende dette høres ut! Takk, Christer.

– Selv takk, Janne. Ha det bra så lenge.