Siste aktivitet

Desmosedici Stradale – Nå er den her

Nyheter

Vi har sammenfattet alle opplysninger som foreligger hittil når det gjelder Ducatis nye V4-motor, Desmosedici Stradale – pluss to videoer og et stort bildegalleri.

Ducatis første masseproduserte firesylindrede sportssykkel får som tidligere nevnt en V4 med 90 graders vinkel og navnet Desmosedici Stradale. Motoren bygger på den seneste Desmosedici-teknologien fra MotoGP, og er altså snart klar til lansering for oss vanlige dødelige. 

Den nye motoren blir lett, den veier kun 64,5 kilo. Dette kan sammenlignes med Aprilias RSV4-motor, som veier 68,9 kilo. Motoren er imidlertid to kilo tyngre enn den tosylindrede Superquadro-motoren på 1285 kubikk. Ducati sier selv at Stradale er et ingeniørmessig mesterverk som kombinerer V4-ens fine egenskaper på lavt turtall med ren racingkarakter, herlig lyd og 210 hester.

Det er en turtallsvillig sak italienerne har skrudd sammen, maks turtall er 14 000 rpm. Opplysningene som kommer fra Ducati handler mye om de generelle fordelene med en V4 sammenlignet med en rekkefirer. Deriblant en lavere gyroskopisk effekt takket være kortere veivaksel og mer sentrert tyngdepunkt – begge disse egenskapene underletter når retningen skal endres.

Plassen mellom sylinderbankene okkuperes av vannpumpen og en solid luftboks på 12,8 liter. Akkurat som hos MotoGP-syklene er motoren rotert 42 grader bakover, og dette gir mulighet til å montere godt voksne radiatorer og flytte svingarmfestet så langt forover som mulig. Akkurat som hos dagens 1299 Panigale utgjør motoren en bærende del av chassiset. Den fremre delen av rammen boltes i forkant av motorens øvre kåpe, og bakrammen boltes fast i et feste i toppen av den bakre sylinderbanken. Motoren utgjør også forankringen til svingarmen og bakdemperen.

Sekstrinnskassen håndteres selvsagt med dobbeltvirkende quickshifter, DQS EVQ, og for den som ønsker dette, kan også motorbremsen justeres.  
 

Fakta: Desmosedici Stradale
Engine type 1,103 cm³, 90° V4 with reverse-rotating crankshaft
Bore x stroke 81 x 53.5 mm 
Compression ratio 14:01 
Max power More than 210 Hp @ 13,000 rpm*
Max torque More than 120 Nm (88.51 lb-ft) from 8,750 to 12,250 rpm*
Firing order “Twin-Pulse” firing order with crankshaft-pins staggered by 70 degrees
Timing system Desmodromic timing system with chain and dual overhead camshafts, 4 valves per cylinder
Lubrication Semi-dry sump lubrication with four oil pumps: 1 delivery and 3 return
Air intake Four oval throttle bodies with an equivalent diameter of 52 mm, connected to variable length intake manifolds
* The power/torque values indicated are measured using an engine dynamometer according to homologation regulation and they correspond to the homologated data, as quoted in the Bike Registration Document.
Gearbox 6 speeds with Ducati Quick Shift (DQS) up/down
Clutch Slipper and self-servo wet multiplate clutch with hydraulic control
Maintenance Desmo Service 24,000 km
 

Logg inn eller opprett en konto for å skrive kommentarer

Gratis nyhetsbrev!

Les våre nyhetsbrev for ikke å gå glipp av viktige hendelser. E-postadressen din er alt som trengs.

Du kan når som helst velge ikke å ta imot flere nyhetsbrev, og e-postadressen din selges selvfølgelig ikke videre til andre.

Avslutt Abonner på vårt nyhetsbrev: