De Historiske satser på motorsyklister

Det er registrert 164 000 tunge motorsykler i Norge i dag, og eierne er opptatt av gode kjøreopplevelser. I tillegg er det mange motorsyklister i Europa, USA og Asia som ser på Norge som et spennende land å kjøre i.

– Vi ser dette som en unik mulighet til å nå ut til en svært spennende målgruppe, uttaler Nils Henrik Geitle, administrerende direktør for De Historiske Hotel & Spisesteder. 

– Vi har latt oss inspirere av Straand-familien i Vrådal, som har satset stort på dette voksende tursegmentet. Vi forstår nå at alle som kjører motorsykkel har behov for litt spesialtilpasset service, og vil vi starte å tilpasse nå før sesongen starter i april. Dette skal bli spennende å utvikle sammen med MC-tur entusiastene, fortsetter Geitle.

– Som motorsykkelentusiaster er vi konstant på jakt etter flotte veier, som i vår sammenheng betyr svingete veier. Vi hater motorveier. Svingete veier, bakker, og flotte landskaper som vi har mye av i Norge, er det vi søker etter som motorsykkeltur-entusiaster. Her er det et stort internasjonalt marked av MC-turister som vil besøke Norge med egen sykkel, eller leie. Et kjempemarked for hotellene og spisestedene, forteller mennene bak MC-tur entusiastene; Bjørn Richard Johansen og Ole-Andreas Isdahl. 

Johansen er rådgiver og blant annet gründer av First House, men fremfor alt MC-entusiast. Han har vært med i teamet som har skapt strategien «Inspired by Iceland», som har høstet stor internasjonal suksess. Isdahl er en anerkjent testpilot som i fjor testet cirka 70 motorsykkelmodeller og skrev omtaler om disse på Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no. Johansen og Isdahl står også bak Straand Treffets venner i Norge.

Spydspissen for satsingen innen De Historiske Hotel & Spisesteder er det 155 år gamle hotellet Straand Hotel i Vrådal. Hotellet drives nå av femte generasjon, og ble nylig medlem i De Historiske Hotel & Spisesteder. Familien inviterte for tre år siden de store MC-klubbene i Norge til idedugnad for å kunne tilby bedre service til touring-entusiastene.

– Det har gitt utrolige resultater i form av mange overnattingsdøgn og middager for denne målgruppen. Videre har det blitt etablert et eget Straand Treff, hvor besøkende kan få testet nye motorsykkelmodeller, sier Sigmund Straand, som er administrerende direktør for Straand Hotel. Hotellet ble startet i 1864. Da kjøpte Sigmunds tippoldefar Olav og hans kone Kari øvre og nedre Straand. Det de to overtok var for en husmannsplass å regne, med en beskjeden stue og en jordflekk med mye stein og kratt. Siden dette har plassen utviklet seg til dagens hotell med en kapasitet på opp mot 1 000 besøkende gjester.

– Gjennom sesongen, som starter i april og går frem til oktober, forventer vi mange MC-tur-interesserte gjester. Videre forventer vi i år fra 400 til 800 besøkende på Straand Treffet i september, hvor de får prøve 80 forskjellige motorsykkelmodeller på tur i landskapet, sier Bjørn Richard Johansen og Ole-Andreas Isdahl.

– De Historiske ønsker MC-tur-miljøet som kundegruppe, og jobber derfor med treffadministrasjonen for å skape nye opplevelseskonsepter for denne gruppen, sier Nils Henrik Geitle. – Gjennom våren jobber vi med flere spennende tiltak i vår MC-tur-strategisatsing. Her kan vi love flere spennende nyheter fremover, forteller Geitle.

– De Historiske vil blant annet gjennom sin Fordels-App i fordelsklubben «Taste Norway» gi MC-segmentet egne spesialtilbud og øvrige fordeler. Derfor oppfordrer vi flest mulig i miljøet å laste ned appen og bli medlem for fordeler hos våre hoteller og spisesteder i Norge, avslutter Geitle.