Bild
Neste artikkel
To raske førere i aksjon under IDM på Hockenheimring tidligere i måneden. Nummer 93 er Fredrik Ommedal, 97 er Anton Ueland.

Bør A- og B-statusen droppes?

Nyheter

Norges Motorsportforbund Gren Roadracing foreslår på sin Facebook-side å kutte ut A- og B-førerstatusen i norsk roadracing, og ber om lesernes tilbakemelding.

NMGR betegner dette som den største endringen som er foreslått på mange år. Og tilbakemeldingene som er kommet hittil, tyder på at det norske roadracing-miljøet vil ønske denne endringen velkommen. 

Roadracing er den eneste motorsportgrenen som kjører A- og B-klasse; de øvrige kvalifiserer på tid. Og i utlandet får man kjøre hvis man er rask nok.

I dag varierer farten veldig mellom førerne i både Superbike, Norgescup 1000, Superstock 600 og Norgescup 600-racene. Hvis reglene endres, vil de raskeste kjøre NM, mens dem som ikke har farten helt inne ennå, stiller i Norgescup-klassene. C-klassen vil utgå.

Man melder seg på race i Superbike eller Superstock uavhengig om en innehar A- eller B-status. På fredagstreningen, alternativt ut fra fjorårsresultatene, avgjøres det hvilken gruppe en havner i på kvalifiseringen. For å kvale inn til Superbike- eller Superstock-racet må man ha en tid innenfor 107 eller 110 prosent av bestetiden, prosentsatsen vil avgjøres senere.

Er du rask nok på første kval, går du videre til den andre kvalen og selve racet. De øvrige må kjøre Norgescup i 1000- eller 600-klassen, der de tre raskeste på plassering eller tid avanserer videre til Superbike- eller Superstock-racet. Dermed kan man ta poeng i både NM og Norgescup i samme sesong.

Hele innlegget leser du her. Hva mener du om forslaget?

Kommentarer

#1
2017-10-10 17:45

Som med fotball er det så mange klasser og grupper at kun de dedikerte klarer å skille dem.

Forslaget høres fornuftig ut.

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.