Bild
Neste artikkel

Benkekjøring: Yamaha YZF-R1 2016

Benkekjøring

Yamaha YZF-R1 2016 har 200 hestekrefter på papiret, men hvor sterk er den egentlig? Som alltid kan Bike gi svaret med målingene våre i bremsebenken.

Effekten avtar noe i mellomregisteret, men motoren gir mest effekt av alle modellene i denne testen på topp. Ved 7 000 rpm kjenner man at det begynner å dra av gårde på alvor, og det fortsetter å dra helt til 14 000 rpm.

Vi hadde før bitt oss merke i rykkete innsprøytning, og dessverre fortsatte dette også i 2016. Yamahaen er svært vanskelig å kjøre mykt i trafikken.

Problemet merkes også på banen. Så fort justerer hastighet og spor, rykker det til i motorsykkelen, og kjøringen blir ikke harmonisk. Men her har det blitt betydelig bedre på de siste årsmodellene.

Idet vi måler de faktiske verdiene på bakhjulet i bremsebenken, får vi maksimale 189,0 hestekrefter ved 13 700 rpm. Momentet lander på 108,0 Newtonmeter ved 10 200 rpm.

Sammenligningstesten ble trykket i BIKE nummer 7 2016, og omfattet Aprilia RSV4 RF, BMW S 1000 RR, Ducati Panigale, Kawasaki ZX-10 R, og Yamaha YZF-R1 
 

Kommentarer

#1
2018-05-09 00:43

Disse moderne mc med livsfarlige rykk burde vært nektet typegodkjent...

Kunne vært nyttig å ha en statistikk over hvor mange ulykker med «førerfeil»'egentlig skyldes disse rykk....

Egen erfaring med slike rykk, er at det er livsfarlig i alle situasjoner. Og jo mer Ride By Wire....desto flere tror jeg må Die By Wire...

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.