Bild
Neste artikkel

Bautista: 6 - resten av verden: 0

WSBK

Ducati har akkurat halt i land sin sjette seier av seks mulige i årets WSBK – de vant alle tre på Phillip Island og alle tre i Burinam, Thailand. Sykkelen virker å være helt utilnærmelig og det kan se ut som om Kawasaki, Yamaha, BMW og Honda er dømt til å spille statistens rolle resten av sesongen.

Resultatlisten forteller allikevel ikke den hele og fulle sannheten.

Ducati har nemlig en stor fordel: Alvaro Bautista. 

Spanjolen kan skryte av en VM-tittel i 125 og en lang karriere i MotoGP - de siste to årene hos Ducati. Erfaringen fra de raskeste maskinene i verden har gitt ham en kjørestil og en måte å mestre sykkelen som ingen av de andre kan matche. Sammenlignet med de andre førerne - Jonathan Rea inkludert - beveger Bautista seg mer og mykere på sykkelen. I sving kjører han typisk MotoGP: 

Overkroppen lavt og langt fram langs siden av sykkelen og kneet hektet fast i kanten av setet. Alle bevegelser på sykkelen er myke og smidige, oppmerksomheten er langt, langt foran sykkelen og kjøringen er sømløst elegant. Jonathan Rea er fortsatt best av de andre, men Bautista setter forskjellen mellom en erfaren MotoGP-fører og en WSBK-fører i perspektiv. Det vises også ved at de andre Ducatiførerne ikke er i nærheten av samme prestasjonsnivå som Bautista.

Ja - Ducatien går fort. Ja, Ducatien nyter godt av overføringer fra selskapets MotoGP satsing. Men: Ducatis største fordel er Alvaro Bautista. 

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.