Erling Sande og laveffekt (106 HK)

421 innlegg 0 nye
Erling Sande og laveffekt (106 HK)

I følge forhandler av Suzuki så må man kjøpe ny CPU på laveffektsykkler for å kunne registrere dem om til fulleffekt. Denne koster ca. 10 000 kr.
Dette ble innført i 2009.
I følge forhandler så er dette noe Erlig Sande har blitt pålagt av myndighetene.

Jeg har sjekket med Yamaha, og der trenger man ikke å bytte CPU for å registrere om sykkelen. Bare betale avgift.

Jeg syntes det virker rart at myndighetene kan ha forskjellige regler for importørene.

Hvis dette er noe Erlig Sande har innført frivelig skal jeg aldri kjøpe noe i fra dem igjen.
Jeg kjøpte sykkel i 2008 i den tro at jeg kunne betale avgift senere når jeg følte for mere effekt.

Noen som kan oppklare dette for meg?

Jeg er helt enig i din skepsis i denne saken. Skulle gjerne likt å sett Bike ta opp denne saken seriøst med importøren. Hvorfor trenger man å bytte hjerne på Suzuki plutselig og ikke på Yamaha?!?!?

Suzuki har da også fulleffektkrets i laveffektshjernen.
Viss det så er at myndighetene har bestemt at du må ha serienummer på fulleffektshjerne for å få godkjent sykkelen, så ville eg gjerne sett dokumentasjon på dette fra Erling Sande.

Dette bør jo importør Erling Sande gjøre. Mange ser med stor skepsis på importøren etter denne saken. Skulle jo nesten tro at noen prøver å tjene penger her.

Dette er en sak for Bike å nøste opp i. Jeg har selv fulleffekter, men forstår folk sin skepsis her.

Er vel den vanlig avansen på deler i bransjen (bil/MC). Som ikke er konkurranseutsatt vel og merke.
Sånn ca. 1000%. :)

Dette er "lavnivå silikon", og bør derfor koste en 1000-del av en nett-PC gitt at de produseres i et visst kvanta :)

Ikke så rart at en lettere presset importør gjerne ser litt potensiale for inntekter.
Ellers har jo ECU'er alltid kostet "flesk" sålenge jeg kan huske.
"Det bare er slik".

[quote=PJS]Jeg er helt enig i din skepsis i denne saken. Skulle gjerne likt å sett Bike ta opp denne saken seriøst med importøren. Hvorfor trenger man å bytte hjerne på Suzuki plutselig og ikke på Yamaha?!?!?

Suzuki har da også fulleffektkrets i laveffektshjernen.
Viss det så er at myndighetene har bestemt at du må ha serienummer på fulleffektshjerne for å få godkjent sykkelen, så ville eg gjerne sett dokumentasjon på dette fra Erling Sande.

Dette bør jo importør Erling Sande gjøre. Mange ser med stor skepsis på importøren etter denne saken. Skulle jo nesten tro at noen prøver å tjene penger her.

Dette er en sak for Bike å nøste opp i. Jeg har selv fulleffekter, men forstår folk sin skepsis her.[/quote]
+1

Man styrer jo unna suzuki med lav-effekt reg. bare fordi det påløper minst 10k ekstra ved oppregistrering kontra om man kjøper en yamaha laveffekt å skal registrere denne opp...

En annen ting.. hvorfor er det så nøye med å ha dokumentasjon på at hjernen gir nøyaktig f.eks. 150hk og ikke 106hk egentlig? Betaler man avgiftene så burde jo det holde i massevis. Så får man ta det på sin egen kappe om man senere blir stoppet med 160hk og motty/powercommander. Sånn sett burde en ECU, med et serienr, solgt av Erling Sande som en 150hk ECU kunne brukes til å oppregistrere flere sykler om man byttet den mellom syklene eller nekter Erling Sande å utstede papirer på forskjellige reg. nr. med samme serie nr på ecu?

Jeg har forstått det slik at de kun gir deg papirer hvis du kjøper ecu av E.S.
Vet også at forhandlerene betaler rundt 5k for en ecu ,tipper sande betaler 3-4k.
At de ikke opplyser om at man må kjøpe ny ecu til 10k + avg. for å registrere opp ,men kommer med dette etterpå, er dårlig forretningsskikk.

Tror bagrunnen for at Sande krever skifte av ECU er vel for å unngå å komme i samme situasjon som de var i for en tid tilbake ,og at dette er "selvpålagt".

For min del må ES gjøre hva de vil ,men jeg kommer neppe til å kjøpe flere Suzukier (av flere grunner).

Brutale 800

[quote=f2dog]Jeg har forstått det slik at de kun gir deg papirer hvis du kjøper ecu av E.S.
Vet også at forhandlerene betaler rundt 5k for en ecu ,tipper sande betaler 3-4k.
At de ikke opplyser om at man må kjøpe ny ecu til 10k + avg. for å registrere opp ,men kommer med dette etterpå, er dårlig forretningsskikk.

Tror bagrunnen for at Sande krever skifte av ECU er vel for å komme i samme situasjon som de var i for en tid tilbake ,og at dette er "selvpålagt".

For min del må ES gjøre hva de vil ,men jeg kommer neppe til å kjøpe flere Suzukier (av flere grunner).[/quote]
Må bare ta et eksempel for å vise hva jeg mener med forskjellen mellom skruzuki og yamaha.

Gitt at man har to stk Gixxer 750 2006 modell som begge har rulla 20k km. Den ene har 106hk og den andre har 150hk. Bør da den som er 106hk koste 8306kr+ ca. 10000kr for ecu + 3000 (i blodslit til erling sande for et stempel) mindre en den som allerede er 150hk reg. eller er det generelt en formening av at det ikke er så nøye med hva som står i vognkortet?

Tar man et lignende eksempel med en Yamaha R1 -06 modell hvor en er registrert som 106hk og en er registrert som 172hk koster det kun 12300kr i avgifter og ca 3000kr i verkstedutgifter. Selv om den har 22hk mer å betale avgifter for blir den altså mye rimeligere å registrere opp bare pga en vrang importør..

Dette er jævelig kjipt, og for min del så er det noe rart når det er lovpålagt når det gjelder suzuki og ikke nødvendig på yamaha.

Tror selv at det er noen helt andre grunner til hvorfor man må kjøpe ny ECU hos E.S

Tviler på at Bike gidder å nøste opp i dette, da E.S sikkert er så mektig at de presser Bike for et eller annet hvis de ruller opp i det. Fjerner annonsering el.

[quote=olemm]Tviler på at Bike gidder å nøste opp i dette, da E.S sikkert er så mektig at de presser Bike for et eller annet hvis de ruller opp i det. Fjerner annonsering el.[/quote]
Syntes jeg ser overskriftene!
Mafiavirksomhet i Gnore!! Tung aktør ønsker ikke innsyn i sin shady virksomhet og truer MCpressen til stillhet!!

A good plan violently executed now is better than a perfect plan executed next week....then drop a gear and disappear.........

Ikke vær lei dere Gixxer-fans. :)
Gixxer1k er nå uansett en fallen stjerne.
Laaangt ned på lista i siste 2010 SuperBike-test i Motorrad. (9 sykler).
Gjett hvem som vant:
Nøkkeltall: 203(veiv)hk, 0-200 6.9.
:)

[quote=Flyby][quote=olemm]Tviler på at Bike gidder å nøste opp i dette, da E.S sikkert er så mektig at de presser Bike for et eller annet hvis de ruller opp i det. Fjerner annonsering el.[/quote]
Syntes jeg ser overskriftene!
Mafiavirksomhet i Gnore!! Tung aktør ønsker ikke innsyn i sin shady virksomhet og truer MCpressen til stillhet!![/quote]
Tror faktisk at det der ikke er noe å spøke med. Det ligger nok litt i det olemm sier..

Egentlig så skal det vel være ifl EU sine direktiver, fritt fram hvor man kjøper res deler og en kan vel bruke TUV eller en annen kontrollinstans til å dokumentere skifte av ECU.

[quote=TL1000S_97]Ikke vær lei dere Gixxer-fans. :)
Gixxer1k er nå uansett en fallen stjerne.
Laaangt ned på lista i siste 2010 SuperBike-test i Motorrad. (9 sykler).
Gjett hvem som vant:
Nøkkeltall: 203(veiv)hk, 0-200 6.9.
:)[/quote]
Betyr lite for meg hvem som vinner i Motorrad, de har mye rare tester og tall ,men hadde jeg vært på sykkeljakt i dag, hadde det blitt BMW etter ca. 25 år på Suzuki ,stort sett gixxer ,og en B-king.
Har mistet tallet på sykler jeg har kjøpt gjennom E.S ,men det blir neppe flere.

Brutale 800

[quote=S1000RR]Egentlig så skal det vel være ifl EU sine direktiver, fritt fram hvor man kjøper res deler og en kan vel bruke TUV eller en annen kontrollinstans til å dokumentere skifte av ECU.[/quote]
Krever ikke biltilsynet dokumentasjon på akkurat din mc med et spesifikt rammenr/regnr i papirene? Må man ikke i så fall en tur over til Tyskland å få bremset sykkelen og få spesifikte papirer TÜV-stemplet noe som jeg spår vil bli vesentlig dyrere en å betale 10k for en ECU

[quote=minim][quote=S1000RR]Egentlig så skal det vel være ifl EU sine direktiver, fritt fram hvor man kjøper res deler og en kan vel bruke TUV eller en annen kontrollinstans til å dokumentere skifte av ECU.[/quote]
Krever ikke biltilsynet dokumentasjon på akkurat din mc med et spesifikt rammenr/regnr i papirene? Må man ikke i så fall en tur over til Tyskland å få bremset sykkelen og få spesifikte papirer TÜV-stemplet noe som jeg spår vil bli vesentlig dyrere en å betale 10k for en ECU[/quote]
Om du får tak i en brukt ECU med riktig delenr. for feks 1500,- kr . Får en dokumentasjon fra TUV som bekrefter riktig delenr som skal være på fulleffekt. Og viser på biltullsynet?

Da mellomklasse og 34hk/27kW ble innført i 98?
Kom det et skriv fra Veidirektoratet ang ombygging til 34 hk/fulleffekt: Endringene skal gjøres slik at uten vesentlige inngrep og kostnad.

Humm. Er det noen som klarer å sjekke opp i om det som S1000RR her sier kan brukes for å registrere opp hos BT? Vurderer gixxer 750 selv, men veldig mange er 106hk registrert og dette hadde jo åpnet for mange flere sykler om det plutselig ble mulig å få gjort oppregistreringen for ca. 10k i steden for 20k!

Anonym (ikke bekreftet)

Erling Sande blir passet på av myndighetene, og de ble pålagt å bytte boksene fra de. Straffen til de som hadde ulovlig klippet ledning tipper jeg ble på den måten at ECU boksen SKULLE være nummererte fra importør.

Husk at ES ble frikjent i saken, og politiet gikk på en smell. Noe som sitter langt inne hos politiet.

Jeg er ganske så sikker på at myndighetene skal straffe de som har jukset med effekten, og pålegger alle som eier suzuki modeller med laveffekt ECU og som skal oppgradere til fulleffekt til å kjøpe nummererte ECU bokser fra importør.

Jeg tviler sterkt på at ES har dealet seg frem til dette, men må pent følge ordre fra myndighetene.

har jeg rett, så er jeg stor motstander av sånt diktatorvirke fra myndighetene fordi de tapte en rettsak.

Yamaha, Kawasaki og Honda importørene kan prise seg lykkelig for at de ikke havnet i denne "klemma"

I USA koster ny original CPU 993 dollar. Ca 6000 NOK.
Det er veil ut fra forhandler. Da koster den nok ikke mere enn 3-4000 for importøren.
Erling Sande sier at de selger CPU uten fortjeneste for ca. 10000 kr.
Det er jo nødt til å være svada.

Det er for galt at man skal føle seg lurt av importør kort tid etter at man har kjøpt seg sykkel.
Hvis E.S har tråkket i salaten får de ta det på egen kappe og ikke påføre kundene elendighet.

Det hadde vært veldig interessant å fått en uttalelse fra noen som vet hva som er greia. Gjerne ensom jobber i E.S.

[quote=bikejanerik]Erling Sande blir passet på av myndighetene, og de ble pålagt å bytte boksene fra de. Straffen til de som hadde ulovlig klippet ledning tipper jeg ble på den måten at ECU boksen SKULLE være nummererte fra importør."[/quote]
Hva med de som ikke har klippet noen ledning, men ønsker å oppgradere?

Jeg nekter å tru at ES har blitt pålagt lover som gjelder kun dem, og ikke de andre importørene. I hvertfall siden dem vant rettsaken.

Viss det ikke er noe problem her burde ES bevise dette over for sin kunder. Viss ikke viser det at det lukter juks å fanteri lang vei!

Absolutt alle som jeg har pratet med synest denne saken er meget suspekt.

Kom med BEVIS! Skal bli morsomt å se om Bike tør å følge opp saken.

[quote=PJS]Skal bli morsomt å se om Bike tør å følge opp saken.[/quote]
Det tror jeg vil koste mer en det smaker for dem (BiKE) så tviler på at det noen gang vil skje..

Skriv ny kommentar

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.