Siste aktivitet

"jabba" har svart på foruminnlegget "Hvilken motorsykkel er dette"

Tung til mellomtung

Tung til mellomtung

Heisann folkens. Har en sykkel som ble registrert som tung i 1980 med 400cc og 36 hk. Jeg har førerkort på A2 som gjelder opp til 48 hk. Det står tung mc i vognkortet, men rent teknisk tilfredsstiller den kravene for A2. Jeg ønsker å få et vognkort hvor det står mellomtung, og ikke tung. Har noen vært borti problemstillingen før? Jeg vil helst slippe å vise den hos staten siden jeg har bygget den om.

Takk

Trikset er da å gå og snakke med gutta i kontrollhallen på trafikkstasjonen.
Det kan hende du kan nøye deg med omregistrering kun på papiret.
...veteran, norskregistrert, liten effekt, osv...

Uansett ville jeg startet med trafikkstasjonen.

Sikt langt fram, gi full gass og håp at det holder!

Står det ikkje berre motorsykkel då? Er vel det det er...

Kjør den på benk og vis til BT at den har under kravet.Tviler sterkt på at den har oppgitt effekt selv om jeg ikke vet merket.Spør BT om det er mulig først selvsagt;)

Henvend deg på trafikkstasjonen og spør om du kan få en skriftlig bekreftelse at sykkelen tilfredsstiller kravene for A2.
så oppbevarer du den sammen med vognkortet.
Finito.

Måling på bakhjulet er de ikke interesseet i.

HK skal være en teoretisk beregnet verdi. Meekelig nok.

Når var det norske byrokrater var interessert i logikk...

A2 er en førerkortklasse, ikke kjøretøyklasse.
Så lenge sykkelen ikke har mer enn 35 kW(ca.47,6 HK), og har et vekt til effekt forhold på maksimum 0,2 kW/kg så kan den kjøres på A2
Så hvis din sykkel med 36 HK, som er ca. 26,5 kW, ikke har en oppgitt egenvekt i vognkortet, på mindre enn 132,5 kg, er det bare å kjøre.

Mellomtung motorsykkel, kjøretøykode 621.
(Kilde: Autosys)
"Alle" bruker i dag "A2" som beskrivelse av et kjlretøy s8m oppfyller kravene til 621.

Står det "620 - tung motorsykkel" i vognkortet, er det IKKE lov å kjøre med A2-sertifikat.
Selv om den aktuelle sykkelen har dampmotor med 3hk.

Sikt langt fram, gi full gass og håp at det holder!

Der ser en....kan ikke stole på SVV telefon..de sier at effekt/vekt i vognkortet bestemmer.

Det er forsåvidt korrekt det, jabba.
Effekt/vekt bestemmer hvilken klasse sykkelen skal settes i :p
Men det er da vel ingen som tror at man kan foreta en bruksendring på et kjøretøy uten å registrere og betale avgift for dette?
...vi er jo i Norge ;)

Sikt langt fram, gi full gass og håp at det holder!

...hææææ? Er det diskutert her ? Er ikke poenget om MC med riktig effekt kan kjøres av en med tilhørende førerkort.... ?

HK avgift på mc ( samlet heter det vel engangsavgift) som får "statusendring" som det heter så fint, ved en effektøkning må betale HK avgiften med bruksfradrag (altså litt fradrag hvert år). Dette er endret fra 2017 for nyimporterte eller tidligere ikke fortollede. Fra 2016 forsvant det fra Tollvesenet til Skatteetaten, så der forsvant også all kunnskap....

Holder på med dette nå, og det er et sirkus med feilopplysninger å forholde seg til. Har fått skriftlig beskjed om at en endring uten fysiske inngrep ikke skal vises. (Fikk også motsatt beskjed...?! fra samme sted med samme opplysninger). Det er en dokumentsak. Den dagen jeg hadde alle papirer, ringte jeg for å være sikker....ville bestille time for visning, trodde ikke på at jeg skulle slippe. Gikk først på nett, hvor det var ingen kategori som passet. Ville vite hvilken boks jeg skulle krysse i for å få riktig kontroll.... Nei, det var ikke mulig, sa mannen.. for dette var ikke tiltak som skulle kontrolleres siden det var korrekt typegodkjenning og ikke snakk om enkeltgodkjenning. Neivel...?? helt sikker...?? Jajajaja sa han irritert. Frittet litt til, men han ville helt klart over på neste telefon ( dette var på avdelingen for teknisk bistand, så det er et par hakk over trafikkstasjonen).

Kjører så til trafikkstasjonen, hvor de ikke forstår at det er en registrert motorsykkel, ikke forstår noen av papirene, og må helt klart gjennom enkeltgodkjenning....selv om typegodkjenning foreligger.....må innrømme jeg ble forbannet... snakker om chiptuning hvilket det ikke er...trimming, ikke det heller. Når han endelig har bevist sin totale misforståelse av hele saken, gir han opp og gir meg en kontrolltime. "Vi må jo ta bilde av den i ombygget tilstand...." Hadde da samlet på mange ufornuftige uhøflige utrykk...men heldigvis snudde han ryggen til å bare gikk sin vei, slik småkonger gjør...

Opprinnelig mc har typegodkjenning, så er den førstegangsregistrert med påfølgende nummer med mye lavere effekt, uten å ellers være endret. Det er bare en "dibbedutt" som begrenser spjeldåpning som settes på, og som nå er fjernet. Selvfølgelig med alle avgifter og nødvendige dokumenter som bekrefter det med dyre signaturer og stempler.

Så.... uansett må du ikke stole på et ord derfra. Selv om du får det skriftlig og bekreftet muntlig. I SVV er det ikke sjefene som bestemmer.

Avgiften for å endre vognkortet er vel bare litt over 500 kroner. Siden overgang fra tung til mellomtung er er en konstruksjonsendring i vognkortet må den likevel vises må en regne med.

Skriv ny kommentar

Logg inn eller opprett en konto for å skrive kommentarer

Gratis nyhetsbrev!

Les våre nyhetsbrev for ikke å gå glipp av viktige hendelser. E-postadressen din er alt som trengs.

Du kan når som helst velge ikke å ta imot flere nyhetsbrev, og e-postadressen din selges selvfølgelig ikke videre til andre.

Avslutt Abonner på vårt nyhetsbrev: