Siste aktivitet

"dvs64" har svart på foruminnlegget "Honda CB 125 Twin Cafe Racer Prosjekt"

Chang Jiang 750 Selges

Chang Jiang 750 Selges

Motorsykkelen er fortollet inn som veteran MC. Engangsavgiften på kr 3229,- ble betalt 14/8-2008.

Da jeg viste frem sykkelen for Biltilsynet i Oslo 11/9-2008, sa de at «Sykkelen fremstår ved kontrollen som ny. Den synes å være identisk med nyprodusert sykkel som omtales på internett. Den toppventilerte motoren som er montert på sykkelen og har motornummer som tilsier 1970. Ifølge data på internett ble denne motortypen først produsert på 80-tallet. Den typen motorsykkel som er fremstilt ble først produsert på 90-tallet med utgangspunkt i ubrukte rammer fra det kinesiske forsvaret.» Kontrolløren min på biltilsynet henviste til internett og sa at «Den angitte første reg.dato 19.02.1970 kan derfor ikke aksepteres.» Jeg har nå den originale «Motor Vehicle Register Certificate» fra Kina.

Jeg kjørte den i området rundt Shanghai da jeg bodde der i 2006-08, men den har stått ukjørt i garasjen siden slutten av 2008. Hvert år har jeg tenkt «i år skal jeg gjøre et nytt fremstøt og få den registrert», men jeg er ikke spesielt motorkyndig, så den har blitt stående som pynt i garasjen.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=107496401&fks=107496401

Med vennlig hilsen,
Erik Hilde, 91788429

Hvis det kan bevises at den første gang ble registrert i Kina i 2008, vil avgiften være småbeløp etter gamle regler. Når den er produsert er uvesentlig, etter regelverket.

Nye miljø og tekniske krav kan være vanskelig å forholde seg til. Antar at typegodkjenning mangler.

Flotte sykler ! Jeg tar den gjerne....men det kan koste mer enn det smaker.

Chang Jiang er morsomme sykler. Kjører en 1965 modell selv. Og det stemmer som kontrolleren på Biltilsynet sier: Produksjon av de toppventilerte motorene startet på midten av 1980 tallet. Før dette var det kun sideventilerte.

Rammenummer er også ett interessant punkt. På gamle sykler er disse preget inn i rammen med stanseverktøy. Har sykkelen derimot ett gravert rammenr, så peker i retning av at den er av nyere dato (dvs. ikke veteran).

Så spørs det jo hvorfor Biltilsynet hevder at sykkelen er fra 90-tallet. Har du gravert rammenr og toppventilert motor så kan du nok slite med å få den registrert som veteran. Men har du ett rammenr som er slått inn i rammen, så er det ikke uvanlig å sette toppventilert motor på en eldre sykkel. Ny OHV motor koster ikke så mye mer enn å overhale den gamle SV motoren. Du får noen flere hester, og en motor som kan kjøres hardere. Så det kan du evt bruke som motargument :)

Ett tips er å ta kontakt med MC Apoteket i Tønsberg. Antar de kan gi deg noen tips og råd rundt registrering, ettersom de importerer slike sykler.

En liten ting til - hvis jeg kan være så frekk å korrigere Finn-annonsen din litt:
Sykkelen din har ikke en sideventilert motor på 24 HK. Den har en toppventilert motor på 32 HK ;-)

Er det så vesentlig å få den registrert som veteran?

Veteran har tross alt bruksbegrensninger, både i henhold til lovverk og forsikring.

Forsikringen på denne er uansett bare småpenger.

En veteran har vel ikke bruksbegrensninger, ikke på MC ihvertfall. På bil har du det hvis du regger den som verneverdig med tanke på å få EU-kontroll hvert 5 år til den er 50 år. Jeg har nå aldri hatt noen begrensninger på mine veteraner, være seg MC og bil.

Ellers bør vel finn-annonsen oppdateres, da det er viktige opplysninger her som ikke står i anonsen.

Det er vel litt forskjell på selskapene.

Fra Storebrand:

Vi forsikrer kun veterankjøretøy som er eldre enn 30 år. Kjøretøyet må være i god stand, kun benyttes til hobbykjøring (5 000 km per år), samt oppbevares i låst garasje/bygning når det ikke er i bruk.

Ja, det har du rett i, selskapene kan gjøre det.

Jeg har sykler over 30 år i storebrand som både er regget som veteran og som «vanlig» Dette har med pris og verdidekning.
Går over til IF nå og der tar jeg alle syklene som ordinær mc- men sparer penger.

Skriv ny kommentar

Logg inn eller opprett en konto for å skrive kommentarer

Gratis nyhetsbrev!

Les våre nyhetsbrev for ikke å gå glipp av viktige hendelser. E-postadressen din er alt som trengs.

Du kan når som helst velge ikke å ta imot flere nyhetsbrev, og e-postadressen din selges selvfølgelig ikke videre til andre.

Avslutt Abonner på vårt nyhetsbrev: