Siste aktivitet

Ved stans av motorsykkelen inn mot kryss.

Ved stans av motorsykkelen inn mot kryss.

Hei. Noen som kan hjelpe meg med svar på dette? Jeg har en venn som holder på å ta mc-lappen, og sjåførlæreren hans maser om at når han stopper, skal han KUN sette ned venstre bein. Høyre skal ligge på fotbremsen.
Nå er det mange år siden jeg tok førerkortet, så kanskje har ting endret seg siden da, men er det sånn at dette er noe som bør terpes på?

Hva står det i læreplanen for klasse A?

En mulighet er at eleven viser at han/hun har full kontroll, og at sykkelen er i balanse ved konsekvent å sette ned venstre fot. Dårlige/usikre/urutinerte førere vet gjerne ikke hvilken vei det går, og setter ned begge beina. Når jeg ser at noen bruker begge beina, tenker jeg på tullingene i OCC som nærmest padlet seg fremover med beina på de der misfostrene av noen customsykler.....

Javel.

Man bør ta utgangspunkt i at kjørelæreren vet hva som kreves for å bestå førerprøven. Sett ned venstre foten i kryss, bestå føreprøven. Den egentlige føreutdanningen starter når man har fått førerkortet og da er det ingen som bryr seg om hvilken fot man setter i bakken i kryss.

Det er jo en opplæring, alt dreier seg ikke om å bestå førerprøven heller faktisk. Å kunne holde bakbrems i kryss er en fordel. I kryss i bakke er det en stor fordel for bakkestart. Jeg har alltid gjort dette, også før jeg hadde noen MC-opplæring, og føler at jeg har bedre kontroll ved å sette ned venstre ben og bruke bakbrems. Kjørelærer gjør etter min mening dette helt riktig, og er antagelig ikke den som bør gå på kurs her.

Høres ut til at noen glemmer at det er en forbrems....

Opplæringen har bestått prøve som eneste formål. Og det skyldes prisen.

At SVV og kjøreskole tror noe annet beviser begrenset IQ eller ekstrem lottogevinst.

Med kostnad rundt 20-25000 for lappen på A1, som må gjøres igjen for A2 og så igjen for A..

Sorry, sikkerhet og annet pisseprat er bare tull. Hvis det var i nærheten av en sannhet, eller duften av en, så ville vi ha samme rutiner og grenser for personbil som kan ha alt fra 12 hk til 1200 hk på samme førstegangsførerkort. Mc lappen må først lære alt til bil og i TILLEGG lære mc.

Tror ingen har glemt forbremsen, som så klart kan brukes. Ellers var du jaggu kritisk her jabba, du har sikkert rett i mange tilfeller, men det er sjåførlærere der ute som gjør en bra jobb.

zed wrote:
Tror ingen har glemt forbremsen, som så klart kan brukes. Ellers var du jaggu kritisk her jabba, du har sikkert rett i mange tilfeller, men det er sjåførlærere der ute som gjør en bra jobb.

Hvorfor noen vil velge å holde med fotbremsen, og ikke forbremsen... er en gåte for meg. Kjører svært ofte med passasjer og oppakning, å legge vekten over på en side , fremforå være i balanse, høres idiotisk ut, for meg.

At det er mange flinke kjørelærere, absolutt, og den flinkeste er den som får flest bestått på færrest mulig timer.

At klassene er laget kun for å begrense antall førerkort er umulig å bortforklare på fornuftig vis.

"Vi har verdens beste mc opplæring" betyr at vi har valgt et annet spor enn resten av verden. Vi er vel også dyrest.

Da kunne vi heller valgt en mer omfattende A1 opplæring, og latt det være automatikk ved oppnådd alder.

Opplæring har kun bestått som mål. Hvis målet hadde vært kunnskap og sikkerhet, ville det vært underlagt skolevesenet. Trafikklære er vel helt ute av skolen.

Vel jeg har en mc på 350 kilo, ingen problem med å kun bruke et ben ved stans. ikke med folk bakpå heller, men det har jeg veldig sjelden.
Den flinkeste sjåførlæreren er den som lærer eleven mest, og gjør eleven best mulig forberedt på å få øve videre alene.
Synes egentlig trafikkopplæringen i Norge funker ganske greit, en registerer at der er ikke alle enige.

Aldri møtt en som er interessert i annet enn lappen. Har du?

Å bruke kun ett ben i bakken viser at du har kontroll. Hvis du må bruke begge for å stå stødig, så tyder det på at du ikke har helt kontroll.
(Foretrekker også forbrems ved bakkestart eller aller helst DCT som jeg har oppgradert til :) )
Forøvrig greit å kunne holde sykkelen på bakbremsen (selv med DCT) ved stopp i oppover/nedoverbakke hvis begge hendene skal brukes til å ta bilder med kamera f.eks. :)

Ok, da kjører jeg over 20.000 km i året uten kontroll. Da velger jeg det. Helt greit, bedre ingen kontroll enn å velte i vindkast eller når passasjer retter på sittestilligen i et kryss.

Å stå og vente i kryss i gear...ikke aktuelt. Da står jeg i fri, og med høyre nede og venstre enten i bakken eller på sjalter. Ser ikke mange som legger over på venstre med passasjer, når begge rekker ned. Men det er mange som er for korte i bena, og må da ta et valg. Slipper å velge .

Neitakk. Beholder heller mangelen på kontroll enn å miste den helt.

Fremdeles interessert i å høre om noe har møtt noen som ikke kun har bestått som mål med føreropplæringen. ......som egentlig er poenget.

Jeg bor sammen med ei som var veldig interessert i å lære mest mulig før hun kjørte opp, for sikkerheten. Hun tok noen kjøretimer ekstra, så ja jeg har møtt noen som var interessert i mer enn bare oppkjøringen.

Zed,er avataren din ironi?

Motorhead har aldri vært ironi.

Går helt fint å holde balansen med passasjer og bagasje også, uten å sette ned begge beina. Mye enklere å bruke fotbremsen om man skal ha noe i tankveska f.eks., enn å gå av fordi man må bruke forbremsen og ha begge beina i bakken når man står stille. Men det krever at passasjeren ikke driver og hiver seg rundt der bak ...

jabba wrote:
Aldri møtt en som er interessert i annet enn lappen. Har du?

Snodig, man lærer jo et og annet som redder livet på en, uten at det nødvendigvis blir en issue under oppkjøringen ... men, men, smaken er som baken og så videre.

quantumduck wrote:
Går helt fint å holde balansen med passasjer og bagasje også, uten å sette ned begge beina. Mye enklere å bruke fotbremsen om man skal ha noe i tankveska f.eks., enn å gå av fordi man må bruke forbremsen og ha begge beina i bakken når man står stille. Men det krever at passasjeren ikke driver og hiver seg rundt der bak ...
.

"Går fint å holde balansen"...her presiseres det hvor viktig det er at det er venstre i bakken, og at høyre er feil. Jeg er blant de heldige som har 2 velfungerende forlengelser av overkroppen som begge fungerer fint i den situasjonen. Tenker faktisk sjeldent over dette før det dukker opp i en diskusjon. Hvilket det ofte gjør...med medtrafikanter som ikke rekker ned med begge uten ubehag. De snakker mye om å senke setet og få noe høyere såler....for å slippe å tippe i kryss. De gjør alt rett ifølge boken og liker det ikke i det hele tatt..

"...enn å gå av fordi man må bruke forbremsen og ha begge beina i bakken når man står stille..... " Når man går av er vel ikke bremsen av betydning, fordi den står på støtten. Jeg går aldri fra en mc med passasjeren sittende på, men ser at andre gjør det uten problemer.

Påstander er at en uansett ikke kan slippe styret, fordi sykkelen skal stå i første gear klar til start, så fort du stanser. Så du har uansett ikke begge hender fri i henhold til opplæringsplanen, slik jeg er blitt forklart.

Man skal ikke rote i tankvesken i et kryss. Det er helt unødvendig å holde noen brems hvis en står på flat mark uten helning.

Stans i kryss er vel tema, ikke lete etter lighter , rulle seg en røyk. ta bilde, starte/stoppe Go Pro, bytte batteri i kamera, koble til GPS, trykke og rote med gps..... osv...

Alle disse ting, utover å stanse i trafikken som følge av trafikken, er vel noe som skal gjøres annet sted enn i vegbanen.

Så idag på noe RR. I starten var det omtrent 50/50 med ett eller 2 ben nede. Og de som hadde lange nok ben, sto godt plantet i loddrett stilling, mens de andre sto i UBALANSE med helning til den ene siden. De fleste med vekten på høyre fot.

NEI, du kan normalt ikke ha mc i balanse ved helning til en side, du har da valgt å legge vekten over på den siden i en tilstand av ubalanse. De som øver på dette, som trialkjørere kan gjøre det, men da er det uten en fot i bakken. Er sykkelen i balanse, trenger du ikke fotkontakt med bakken.

"Snodig, man lærer jo et og annet som redder livet på en, uten at det nødvendigvis blir en issue under oppkjøringen ... men, men, smaken er som baken og så videre."

Fremdeles ikke møtt noen som har annet enn lappen som mål. Zed foran, forteller at hans samboer tok noen ekstratimer for å lære mer. Flott, men hovedmålet var fortsatt å ta lappen, ikke å lære om mc kjøring. At det å bli påtvunget tanken om at mc SKAL legges over på venstre side og holdes med fotbremsen ved stans har jeg vanskelig for å se redder mitt liv.

Både passasjer og fører har behov for å skifte sittestilling, og det beste stedet å gjøre det for en passasjer er når det er en naturlig stillstand. De hiver seg ikke rundt, men justerer sittestillingen, strekker på bena osv..

Å være i balanse er å være i en tilstand av likevekt, og da er det ikke behov for støtte på noen av sidene, da står mc helt av seg selv uten hjelpemidler.
Det er kanskje det neste som dukker opp som ekstrautstyr, "GYROASSISTERT STANS", og det ville jeg faktisk betalt for. Stadig tettere trafikk og flere stans irriterer og sliter på humøret. Å kunne sitte som på en sidevognsykkel i kryss hadde vært helt topp, med eller uten balanse fakter.

> Man skal ikke rote i tankvesken i et kryss

Uff, jeg tenkte på stopp utenfor kryss også, det ble voldsomt off-topic fra min side og det beklager jeg på det aller sterkeste. Og så må du nesten høre med høyrebeinstilhengerne hva de begrunner sitt ståsted med... God tut og kjør!

Enig med alle i det.

God sluttsesong i håp om at den glir over i neste uten mer opphold enn nødvendig.

Til de som fortsatt klarer 12 mnd. sesong ønskes akkurat passe snø, lite hålke, og fravær av vei is.

Alltid artig med meningsforskjeller og bevis på at vi har meningers mot og begrunner det.

Målet om å overleve uskadet fra år til år er felles, vi bruker bare litt forskjellige kart.

Skriv ny kommentar

Logg inn eller opprett en konto for å skrive kommentarer

Gratis nyhetsbrev!

Les våre nyhetsbrev for ikke å gå glipp av viktige hendelser. E-postadressen din er alt som trengs.

Du kan når som helst velge ikke å ta imot flere nyhetsbrev, og e-postadressen din selges selvfølgelig ikke videre til andre.

Avslutt Abonner på vårt nyhetsbrev: