Siste aktivitet

"quantumduck" har svart på foruminnlegget "Nybegynner trenger tips..."

Nybegynner trenger tips...

Nybegynner trenger tips...

Hjelm:
"Vanlig" hjelm eller åpningshjelm?
Hvorfor skal man/skal man ikke velge åpningshjelm? Er det mer støy - siden det er "sprekker" på sidene?

Sykkel:
Siden jeg begynte å ta lappen har jeg sett for meg at Honda VFR 800 er den riktige sykkelen for meg. Både med type, design, motorstørrelse osv. Det har kanskje gjort at jeg har blitt litt fastlåst i valg av sykkel. Er det andre alternativer som er bedre, eller er VFR et greit valg som førstegangs sykkel?

Ja, de lager mere lyd.
...og de er tyngre.
Skal du ha en åpningshjelm med beskjeden støy, koster det flesk.
Har du ikke behov for lett adkomst for å ta av/på briller, eller kjøre mye i veldig lav fart, er det bare tull å kjøpe åpningshjelm. Du får en som er vel så god, både hva støy og komfort anligger, til halve kostnaden.

VFR har alltid vært, og kommer antakelig alltid til å være, ekstremt lettkjørte og lettforståelige. Personlig hater jeg Håndoi, men VFR er absolutt et godt valg som førstegangssykkel.

Lykke til!

Sikt langt fram, gi full gass og håp at det holder!

Åpningshjelm - Systemhjelm

Koster mer og er selvfølgelig litt tyngre. Men jeg tror ikke du finner mange som går fra åpningshjelm til vanlig hjelm. Når man først venner seg til en åpningshjelm og hva det den bringer av positive elementer, er det vanskelig å gå tilbake.

Prisen?
Klart det er dyrere.

Noen mener det er tull å kjøpe indrefilet. Ytrefilet er jo omtrent like godt - men koster mye mindre.
Konklusjon fra meg.; Har du råd, så gå for en åpningshjelm.

VFR - Har aldri hatt en slik sykkel, men alle jeg har snakket med sier det er en super sykkel. Kjør på :-)

. . Det er med MC som det er med mat. Legg på MANGE kroner, og det blir LITT bedre :-)

Får åpningshjelm til 800kr på biltema.De er tyngre,og jeg gikk tilbake til helhjelm fra arai.Selv syns jeg halv hjelm med stort visir er ganske så fint så lenge en er klar over.risikoen.

Selv syns jeg VFR er litt kjedelig,og tung.Prøv en Hornet 900.Enkel å kjøre,og er mer morsommere enn VFR'n.Har hatt begge.

Åpningshjelm...... her strides de lærde. Har hatt billige og dyre åpningshjelmer og støy er et tema. Investerte nå i en Shubert, som skal være "støyfri", men det er den ikke.

Jeg bruker "plugger" i ørene for å sikre hørselen, og da er det nesten ikke forskjell på åpning/helhjelm.

Bare tanken på å få tatt av en helhjelm ved ulykke syntes jeg er skremmende, når en ser hvor trangt det er å få dritet på. Det er jo tremanns jobb.

BT hjelmene er helt kurante og gjør det bra i tester. Støyen kan du bruke litt fikse løsninger på, altså støydempe og tilpasse litt selv.

VFR er helt kurant og morsom....men her er det også mye smak og behag.

Jeg liker "The Whore net", men det er i en annen klasse enn VFR.

http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/honda/cb900f-hornet/2001/

Mens Hornet er (etter min mening) en hyggelig allround MC, er VFR en slags Supersport light versjon med god plass til å bevege seg. Den ser nett og liten ut, men har egentlig en voksen ramme. Den er helt førsteklasses til langturer og litt lokal ragging. Da den har kåpe er den litt dyr å småkræsje med i rushtrafikken. Dette er en kjøre mc, ikke parkerings mc. Har aldri møtt en VFR eier som er misfornøyd, selv om de bytter ut og velger andre alternativ. Den vanligste grunnen jeg hører er at den er så god å kjøre at du blir litt for frisk på gassen.....

På tur med Hornet i gruppen er helt greit, men de sliter litt over lange raske strekk. Men de sies å være helt topp når det gjelder bagasjekapasitet. Du får noen voldsomme kofferter til den. Har du en med toppkåpe, er det nok helt greit på lange strekk også.

Jeg liker ikke "rett opp" stilen, blir for sliten i ryggen. VFR med lett foroverlent stil er mye bedre, for meg altså.

Andre gode alternativ er Suzuki GSXF 600/650/750/1000 som da har nok krefter, og er svært kompetente på langtur. De er ekstremt lettkjørte i byen og krevende vei. Tåler masse bagasje, men velg ikke den største toppboksen bak, den kommer litt høyt og styrer vel mye med litt tyngde.

jabba wrote:

Jeg liker ikke "rett opp" stilen, blir for sliten i ryggen. VFR med lett foroverlent stil er mye bedre, for meg altså.

Jeg liker som deg framoverlent, men tror de fleste syns rett-opp-og-ned er minst slitsomt (unntatt v. høy hastighet over tid). For min del syns jeg det gir bedre kontroll å sitte framoverlent.

Skriv ny kommentar

Logg inn eller opprett en konto for å skrive kommentarer

Gratis nyhetsbrev!

Les våre nyhetsbrev for ikke å gå glipp av viktige hendelser. E-postadressen din er alt som trengs.

Du kan når som helst velge ikke å ta imot flere nyhetsbrev, og e-postadressen din selges selvfølgelig ikke videre til andre.

Avslutt Abonner på vårt nyhetsbrev: