MC-bransjen tar ut hele avgiftsreduksjonen i økt fortjeneste

22 innlegg 0 nye
MC-bransjen tar ut hele avgiftsreduksjonen i økt fortjeneste

Avgiftsreduksjon rammer kun eksisterende MC-eiere, ikke bransjen. De aller fleste er ikke i den situasjon at de bare skal kjøpe ny MC, de har også en de skal selge.
Slik tapet ved avgiftsreduksjon tas ut, er det neppe mer aktuelt for de fleste av oss å bytte MC, snarere tvert i mot. Vi beholder den gamle enda litt lenger. Det blir best økonomi slik.
Var det slik NMCU hadde tenkt det når de valgte å samarbeide med Motorsykkelimportørenes Forening (MCF) ?
http://www.mcf.no/avgiftslette-til-glede-for-de-fleste-men-hvem-gjorde-d...

M.a.o. tjener bransjen akkurat like mye som før på en ny sykkel, mens de i tillegg lar kjøper med innbytte ta hele tapet på den brukte.
NMCU må ha sovet i timen. Bra jobba !

Men det er jo tydelig at MC har blitt billigere, samtidig som den norske krona har fallt markant. Sikker på at du har rett i dette her? Tatt høyde for valutakurs?

Les en gang til zed.

Alle som skal kjøpe nyere/dyrere MC tjener på dette. Man får mindre for den man skal selge men betaler enda mindre for den man skal kjøpe. Skal man beholde den man har spiller det nesten ingen rolle (evt ved at skade/forsikringsoppgjør blir litt lavere). Skal man selge uten å kjøpe nyere/dyrere taper man. Ikke værre enn det. Nesten alle bør over tid være veldig glad for denne prisreduksjonen. Stor takk til alle som bidro til avgiftsreduksjonen.

Har ikke satt meg så mye inn i dette, men denne reduksjonen gjelder vel også for import av brukte sykkler?
Det er vel kanskje veien å gå hvis du skal skaffe deg sykkel. Jeg ser jo at bruktprisene for MC på finn fortsatt er like høye som i fjor.

Dette er jo galskap:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=56529300&searchclickthrough=true&listPos=3

Prisreduksjon som følge av reduserte avgifter er ikke i nærheten av tapet jeg nå får på min 2012 modell ved innbytte.
I fjor høst kunne jeg få ca 50 lapper mer for sykkelen ved innbytte i nyere av samme merke. Nå koster denne ny 26 lapper mindre.
M.a.o. har avgiftsreduksjon ført til et bytte som koster meg 24 lapper mer, noe som trolig gjelder for mange som har en nyere sykkel. For oss som bytter MC hvert 3-4 år vil det nå være god økonomi å vente til sykkelen er 3-4 år eldre. Totalt sett tror jeg det er denne gruppen bransjen tjener mest på, og derved blir det mindre nysalg og færre nyere brukte sykler.

Uansett, de koster mindre, å påstå at butikkene tar hele reduksjonen i fortjeneste går jo ikke. Og vi kan da ikke sette ned avgiften noen gang her i landet, for da taper vi penger! Kanskje sette opp avgiften da, for da får vi mer for den brukte.....

Når det gjelder en 2012 modell(som er et år eldre i år) kontra en 2014 modell i fjor(som også har fått et bruktprisfall i år) og en 2015 modell til lavere pris som muligens har blitt ennå mer moderne i år-blir en eldre modell ENNÅ "eldre".(husk du HADDE en 2år gammel sykkel-nå 3 år)

dette er slik markedet forholder seg til avgiftsendringer og nye modeller-se bare på prisfallet på tesla mod s 85p
leit for de det gjelder men for andre er dette gledelig.Samme sak med andre kapitalvarer-vil ikke markedet betale det du vil ha, så får du ikke solgt.

Tja... :)
De som skal selge sin realtivt nye MC, og ikke ha en ny, har vel grunn til å føle seg "snytt".
At bransen (forhandler/importør) tar den samme fortjenesten etter nytt avgiftsregime er vel nesten selvsagt?
De driver da tross alt en butikk og "fortjenesten" skal dekke driften/gi utbytte/lønn til eiere/ansatte.

Når det er sagt stusser jeg på prisene på Kawasaki-modeller etter avgiftsreduksjon.
Der ser det ut som trådstarter har ett poeng.
Prisene på f.eks. Z1000SZ er jo *milevis* over tilsvarende modeller fra konkurrenter (Yamaha, Suzuki, Honda.. og ikke minst BMW).
Skulle gjerne hatt en forklaring på det.

Ser at den Kawa'en jeg har er blitt 10' billigere nå enn da jeg kjøpte min sommeren 13 (z1000 se).
Kan tenkes at noen importører prøver å ta litt av reduksjonen i egen lomme, mes hvis du ser feks. på en Panigale eller gixxer1000, ser det ut som om reduksjonen går rett til kunde.

Brutale 800

Z1000 burde ligge på rundt 170k, Ikke 200k (fulleffekt).
Spesielt når "klasselederen" S1000R koster 179k (riktignok "ribbet").
GSX1000S har veiledene pris på 169k, så Kawa-importør har ett forklaringsbehov mener nå jeg.

Faktum gjenstår, det er de med innbytte som betaler avgiftsnedsettelsen, hverken mer eller mindre. Og jeg som var så dum å tro at NMCU og MCF hadde diskutert et spleiselag i en overgangsperiode, m.a.o. beregne seg mindre inntekt på innbyttesykkel, men nei her slår som vanlig grådigheten inn.
Vel, de får se hvordan markedet tar det.

Om forhandlere tar alt vet jeg ikke.... men 10000 i rabatt på en mc til 250.000 er ikke mange prosent.

Var mer opptatt av at det skulle gi større utslag for de små pendlersyklene. Det er alt for få brukte sykler som egner seg til den tilfeldige pendleren og finværs brukeren. Vi vil ha flere med lappen på veien.

Det burde vært mer trkk på å lette tilgangnen til førerkortet... Billapp ved 18 år, og tom skalle gir rett til å kjøre hjme fra prøven i en Bugatti Veyron.....mens MC Kl A gir rett til overvektig lett trimmet moped....Hva om Importørene gjorde noe med de idiotiske kostnadene.... Lag egne kjøreskoler og baner for sine kunder... Det er vel en teit ide..... det kunne bli populært....

Når jeg ser på Finn ser det ut til at "gammelt dritt" er blitt ennå dyrere i år enn i fjor. 15+20 år gamle ukurante sykler er priset så du skule tro de hadde fått makeovers...

80% av det som nå står på Finn er bare "mykje drit" til gullpris.

Nå som Euroen har sunket ned til samme nivå som før hoppet like før nyttår igjen står fremdeles forhandler prisene like høye selv etter avgiftsreduksjonen fra regjeringen. Lukter råttent dette! Ingen gevinst til kjøperne etter reduksjonen å finne her :(

burde forhandlerne gitt samme innbyttepris som i fjor og så selge med tap mener du? selvfølgelig er det de som har kjøpt nytt de aller siste åra som får svi nå fordi avgiftene er blitt lavere, men bør de opp igjen for at du ikke skal tape på din sykkel?

I get enough exercise just pushing my luck

Vet ikke hvordan det er hos forhandlere generelt, men på Finn ser det ut til at gammelt dritt fortsatt selges til gullpris.

Prisene går ikke ned, de går opp !

Har ingen anelse om hvordan de gjør det med inbytte.
Men nyprisene og bruktprisene hos forhandlerne har ikke endret seg mye siden i fjor ennå.
Kanskje det bare var ment som en gullpakke for mc bransjen?

Men da er det jo enkelt: Kjøp i utlandet til reduserte priser. Både brukt og nytt følger det nye avgiftsregime og gir en god pekepinn om hvor prisene bør ligge i norge. Bruktfradraget reduserer fordelen av avgiftslette så vel som avgiftene selv. så det reguleres også.

Tenson wrote:
M.a.o. tjener bransjen akkurat like mye som før på en ny sykkel, mens de i tillegg lar kjøper med innbytte ta hele tapet på den brukte.
NMCU må ha sovet i timen. Bra jobba !

Unskyld meg men ka fanken forventer du? Det er avgifts lette det er snakk om, det er no for pokker ikkje bransjen som tar avgiftene.
Er eit heilt urimlig anklage til bransjen du langer ut. Faktisk bak mål etter mi meining.
Blir nye sykkler billigare så må en jo for pokker forvente at brukt prisen går ned og.
I lengda er alle tjente på det men er nå noken som er tjent på det no og.
Ken fanken skulle ha trudd at normenn ikkje vil ha billigare sykkel?

Ninjasaki wrote:
Har ingen anelse om hvordan de gjør det med inbytte.
Men nyprisene og bruktprisene hos forhandlerne har ikke endret seg mye siden i fjor ennå.
Kanskje det bare var ment som en gullpakke for mc bransjen?

Eg meiner no å huske at en BMW R1200GS kostet meir en 204 000kr for en basis utgave, den vart vel sån ca 30/35 000kr billigare om eg ikkje tar heilt feil.

Altso meir en meir en 204 000kr i fjor var det eg meinte

Skriv ny kommentar

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.