Hjelp (Krypkjøring)

10 innlegg 0 nye
Hjelp (Krypkjøring)

Hei! Hadde en dobbel kjøretime idag. Der gikk vi først igjennom at jeg kunne kjøre sykkelen, Yamaha FZ6. Jeg fikk dette nokså greit til og være første gang på sykkel større en 50cc. Deretter gikk oppgaven til og kjøre-stoppe-kjør-stop.
Dette fikser jeg ganske flott og, litt ujevn bremsing som jeg fint skal klare og fikse på. Så kom kjegle/krypkjøringen. Her gikk det delvis dårlig. Jeg rettet blikket opp mot en gren på ett tre og slurte clutchen, sykkelen fortsatte og øke fart og jeg veltet kjegler. Klarte det sikkert 3/10 ganger.
Er det noen her som har tips til hvordan jeg kan imponere lærer på Fredag? Jeg forankrer meg godt men alikevell MÅ jeg dra ned ett ben eller 2. Er dette kanskje fordi jeg føler meg usikker? Eller er jeg bare dårlig? Håper på og få oppkjøring i Mai!

BenjaRanda

Hvis du kjenner noen med moped med giring så kan du jo spørre om å få låne en til å trene med.Det eneste du trenger tror jeg er mengde trening uten press.Du kan jo spørre en med MC om du kan få låne den på en parkeringsplass for å øve...

Hei! Nå skal ikke jeg komme inn her som en "bedreviter" etc men jeg husker jeg sleit utrolig med denne delen selv når jeg skulle ta lappen i 2013.
Det jeg fant ut er at ALT går på blikket, hold blikket hevet og ikke driv å titt ned på forhjulet, ikke fest blikket på noe men bare snu hodet dit du skal (som i feks U svingen man skal ha mellom kjeglene og ikke se ned i asfalten eller fest blikket på en kjegle. I tillegg noe som jeg syntes gjorde alt lettere så bare drit i gassen, bare bruk clutch til å justere hastigheten, clutch inn for å senke farten litt (brems litt om du må selvfølgelig) og når du skal flytte deg bortover så bare lek med clutchen, sakte ut og sakte inn hele veien og med et høyt blikk + god forankring. Når du blir vandt til det så går det som en drøm!:)

Bra forklart av Jooche ^^

Daniel Gosta

Ja det som Jooche sier. Jeg fant også hjelp i å trene utenfor banen (kjeglene). Dvs tren på å kjøre sakte/kontroll på sykkel uten å tenke på kjegler og i den farten som du klarer.

For de som rekker ned med bena er det noe forbannet tull, og viser at førerprøven ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Men, du må finne en måte å komme deg forbi det på, så kan du glemme det resten av livet......

Har ikke hatt bruk for den kunnskapen på 50 år...

må forsåvidt si meg enig med jabba på dette :)

Hallo folkens. Krypkjøring gjøres ALLTID med bakbremsen på. Du regulerer hastighet med clutch gass OG brems.
Dette gjør det mulig å rykke sykkel opp i balanse når du er i ferd med å tippe over men samtidig uten at du fyker avgårde. Små justeringer med clutch og gass mens brems får _sykkel_ til å reise seg etter behov.
Får du det til blir du kongen av krypkjøring.

De som sier de aldri har brukt disse ferdighetene etter opplæring, burde gå i seg selv og tenke over hva de driver med når det går sakte.
Videre er det SPRØYT å si at man bare kan drite i gassen.
Sentriputalkraften i alle de oppreist roterende delene i motoren ved gasspådrag vil stabilisere sykkelen mot oppreist posisjon.

Det aller viktigste er å trene på å klarere punkter ved hjelp av sidesynet, mens blikket fokuseres dit man skal.

Fra start ser du deg ut fire fokuspunkt.
(Så langt unna som mulig)
Ett for starten, resten for å endre kurs.
Bruk det første ved igangsetting, og få bena opp fort som fy, samt knærne SMURT inntil tanken. (Vektforskyvning foretas utelukkende med overkroppen, ikke flagrende knær i alle retninger).

Umiddelbart er tærne på høyrefoten løst presset ned på bakbremsen, så den nesten tar.
Hvis ikke blikket ditt er rettet mot punkt 2 FØR du skal ta første sving, kan bare drite i hele runden og begynne på nytt. Dette fjelder ved alle endringene.

Fokuspunktet skal settes før du begynner kursendringen.
Ved rett forankring (som jeg formoder læreren din hamret inn allerede første time) og fleksibel bruk av BAKbrems, gass og clutch, vil blikket på rett plass til rett tid nesten garantere suksess.

Trener du inn dette, vil du snart kunne ta åttetall i krypfart med fullt styreutslag ;)

Sikt langt fram, gi full gass og håp at det holder!

Forøvrig vil jeg anbefale deg å drite i å prøve å imponere læreren.
Det skal en del til, og ditt fokus burde være din egen læringskurve og ferdighetsøkning, ikke hva andre synes.
;)

Sikt langt fram, gi full gass og håp at det holder!

Skriv ny kommentar

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.