Finnes det førerkort MC for 125cc+ scootere?

5 innlegg 0 nye
Finnes det førerkort MC for 125cc+ scootere?

Hei

På bil kan man ta førerkort for automatbiler bare, finnes det lignende løsning for MC og, dvs. scooter på 125cc eller mer?

Jeg ønsker å kjøpe meg scooter med 125cc eller 300cc, men syns det virker unødvendig å måtte ta vanlig tung MC sertifikat for dette.

Du kan jo kjøpe hva du vil uten førerkort....men for å kjøre på offentlig vei bør du nok ha et førerkort. ;-)

Nei det er bare en type sertifikat- men du trenger ikke annet enn A1 eventuelt A2.
Fokus på opplæring er jo behandling av kjøretøyet og trafikkopplæring.
Men hvis en synes gearing er et problem så.....

Unødvendig-?

300 ccm.scooter, toppfart 150''''

Tror folk lever i en egen verden noen ganger

Førerkort må du ha,men det er et par smutthull dersom du har B-lappen fra før.
Bilførere med gamle grønnlappen fra 1979 (eller tidligere) fikk lettlappen for mc (125 kubikk) med automatisk.
Populære scooter trehjulinger som denne

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=126281071

kan du kjøre med B lappen fra før 2013 (det kommer stadig nye Eu-regler) .
Vær obs på at ikke alle scooter-trehjulinger med to hjul foran kan kjøres på B-lappen,det er krav om en viss bredde på foraksling.

Yamaha kom med en mc-trehjuling *Niken* i år med samme motor som MT09,har ikke oversikt på om den blir godkjent kjørt bare med B-lappen i Norge.Bike har skrevet om denne,men eg abonnerer ikke på Bike lenger.

Dette sier litt om tankegangen til trådstarter....

«Jeg ønsker å kjøpe meg scooter med 125cc eller 300cc, men syns det virker unødvendig å måtte ta vanlig tung MC sertifikat for dette.»

Skriv ny kommentar

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.