Fortsatt håp.....

17 innlegg 0 nye
Fortsatt håp.....

En svinaktig interresant artikkel som bør leses av alle med og uten svin på skogen - grisekjørere - svinepelser - og sist men ikke minst gamle griser;

http://e24.no/naeringsliv/svinaktig-godt-salg/20127738

- i siste avsnitt kommer sannheten fram som gjør at vi fotsatt kan se lyst på livet; "Gammel, fet gris er det beste."

Hayabusa GSX 1400 RR

Artig å se at dem drar frem lagerkostnader som et argument for hvorfor det er dyrt å produsere spekeskinke i Norge..

La meg minne godtfolket om hva kiloprisen for slik importskinke er?
-Smyger seg rett under 1.000,- kr ser jeg i Meny-butikken. For 990,- kr pr kilo kan vel bondefaen ta seg råd til å leie lager, også i Norge, om markedet faktisk er villig til å betale slike ville priser..

Man skulle vært smart istedet?

Kan også informere godtfolket om at æ kjøpte 1 kilo av XO skinke hos en slakter nedi Spania førr bare nån uke sia.
Ferdig oppskjært og vacuumpakka: 91 euro/kg. Verdt hver en cent!!
Og ikkje så langt unna den prisen 99 opererer med.

Og lagring av sånn skinke e ikkje nåkka man gjør i et lagerhotell.

kommer ikkje på nåkka å ha her

Norsk standardskinke lages med innsprøytet saltvann og hurtig "modning" og er sekunda vare. Noen få lager ordentlig spekeskinke som lages av voksen gris og tørrsaltes før langtidsmodning. Spesialskinkene fra Italia og Spania (og ikke glem Kroatia med Dalmatia-skinke) er ikke spesielle, de er bare ordentlig laget med fagkunnskap og tålmod og sans for god smak og kvalitet. De utklasser etter mitt syn norsk std skinke med faktor på fler: de er ikke fulle av vann og salt, men er fulle av god smak.

Moderator! Sjekk speilet! Kanskje du ser en GS?

[quote=Mille]Kan også informere godtfolket om at æ kjøpte 1 kilo av XO skinke hos en slakter nedi Spania førr bare nån uke sia.

Og lagring av sånn skinke e ikkje nåkka man gjør i et lagerhotell.[/quote]
Pøh jeg vet da hvor jeg kan få tak i Serrano skåret brenfri til 119.- SEK pr. kilo.....på Svinesund....

Hayabusa GSX 1400 RR

Kan vi tørke klippfesk og fenalår, så kan vi vel tørke noen skinkestykker også?

Bare å lafte seg ett stabur og håpe at ikke mattilsynet kommer med Sjekklistene sine..

[quote=99Trollerud]Kan vi tørke klippfesk og fenalår, så kan vi vel tørke noen skinkestykker også?

Bare å lafte seg ett stabur og håpe at ikke mattilsynet kommer med Sjekklistene sine..[/quote]
Stabbur er det jo nok av - som ikke brukes - det er gamle griser det er manko på.....

....ok alle veit at de gamle grisene på bike ikke kan brukes til skinke .....selv om noen kalles skinkeryttere - så er det i en helt annen kontekst...

Hayabusa GSX 1400 RR

[quote=Haya99]....ok alle veit at de gamle grisene på bike ikke kan brukes til skinke .....selv om noen kalles skinkeryttere - så er det i en helt annen kontekst...[/quote]
Dette gir helt feil stemning i stua, 2. søndag i advent. Skulle vært en tid for å la den gode roen som julen bringer med seg senke seg i stua, men slik språkbruk setter en effektiv stopper for feelgood-stemningen..

[quote=99Trollerud][quote=Haya99]....ok alle veit at de gamle grisene på bike ikke kan brukes til skinke .....selv om noen kalles skinkeryttere - så er det i en helt annen kontekst...[/quote]
Dette gir helt feil stemning i stua, 2. søndag i advent. Skulle vært en tid for å la den gode roen som julen bringer med seg senke seg i stua, men slik språkbruk setter en effektiv stopper for feelgood-stemningen..[/quote]
Jasså du luller deg inn i den kommerse julestemningen - på tross av at du tror sivilasonen går under om en uke eller to?

Nå har jo dette ikke noe med jula å gjøre - dette er bare skinke - ikke juleskinke - hva nå det er...

...gå ut og mat dompappen med nek...så kommer du nok i stemning ..

Hayabusa GSX 1400 RR

[quote=Haya99]Jasså du luller deg inn i den kommerse julestemningen - på tross av at du tror sivilasonen går under om en uke eller to?[/quote]
Ikke mye kommers her i gården. Kaffe, ullpledd, PC og ei gammal bikkje. Ikke mer. Kan ikke kalles kommers.

Og du vet jo at det er først når finanskrisa har rasert jobbmarkedene, og vi alle er arbeidsledige, at man kan få tilbake roen i sjela?

Det er jo nettopp fordi jeg vet at verden går under, at jeg koser meg som jeg gjør..

Alle vet at julen ikke begynner riktig ennå? Og at Serranoskinke er et begrep som omfatter mange kvaliteter, også de til 119/kg.

Moderator! Sjekk speilet! Kanskje du ser en GS?

"Stefan Rahmstorf offers a visual proof that the rising sea level will kill all of us; he is a prolific author of papers claiming that the sea level will jump by several meters if not kilometers per century."

[i]Kilometer[/i]??!!

[quote=Haya99][quote=Mille]Kan også informere godtfolket om at æ kjøpte 1 kilo av XO skinke hos en slakter nedi Spania førr bare nån uke sia.

Og lagring av sånn skinke e ikkje nåkka man gjør i et lagerhotell.[/quote]
Pøh jeg vet da hvor jeg kan få tak i Serrano skåret brenfri til 119.- SEK pr. kilo.....på Svinesund....[/quote]
E forskjell på pata negra fra en gammel galte som har rusla rundt i Iberiske fjell å gomla eikenøtter å hatt sæ tel den blei gammel, feit å fin før skinka blei demontert, håndmassert med salt å hengt i dertilegna plass i 9-10 år kontra det der avskjæret du e blitt bøffa med av en snuskat svensk grensehandler.

kommer ikkje på nåkka å ha her

[quote=FastFreddie]"Stefan Rahmstorf offers a visual proof that the rising sea level will kill all of us; he is a prolific author of papers claiming that the sea level will jump by several meters if not kilometers per century."

[i]Kilometer[/i]??!![/quote]
Skiftet vi tema?

Tema er vel at mye forskjellig går nedenom og hjem, så da kan vi vel strengt dra inn hva som helst?

Sikt langt fram, gi full gass og håp at det holder!

Enig. Men gjør det noe om havet stiger? Blir isåfall strandlinje på meg, og det er ikke meg imot..

Hey? Og siden jobben ryker med finanskrisa blir det mye tid til å nyte den nye strandtomta.. Dobbelt flaks!

Dette MÅ bli bra!
:D

Sikt langt fram, gi full gass og håp at det holder!

Skriv ny kommentar

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.