GSX-R clutch løser ikke ut

20 innlegg 0 nye
GSX-R clutch løser ikke ut

Hei

Jeg er ny både her på forumet og i mc miljøet generelt. Har fått noen problemer med min 98 mod suzuki gsx-r som jeg håpet på å få svar på her inne.

Her er saken:
Kjøpte min første motorsykkel i våres, en gsx-r 750 "ombygget" til en streetfighter. Etterhvert som jeg tok i bruk sykkelen har det dukket opp noen feil her og der. En liten olje lekkasje fikk meg til å se at det var veldig lite olje i motoren, i panikk for at motoren skulle skjære seg helte jeg på litt 10-40W (bil olje) som jeg hadde liggende i garasjen. Det var ikke nok olje i garasjen til at jeg fikk tilstrekkelig med olje i motoren så jeg kjøpte en ny liter med 10-40W (også bil olje) og en boks som heter BARS oil leak, dette er en guffe man kan kaste ned i motoren sammen med olja, og i løpet av noen km skal denne guffa hjelpe til med å tette små hull som kan være grobunnen i små olje lekkasjer. Problemet nå et par dager senere er at jeg ikke får frigitt clutchen. Fryktet at clutchwireren var røket, noe den nesten var, så jeg byttet denne. Det hjalp ikke nevneverdig på problemene, etter mye justeringer får jeg fortsatt ikke løst ut clutchen. Etter en god del googling har jeg sett at det er flere som sier at feil bruk av olje kan gi komplikasjoner på clutch og motor. Motoren er forøvrig også ekstremt tungstartet nå også, noe den ikke har vært tidligere.

Spørsmålet til dere guruer der ute er; kan "feil" olje og denne guffa jeg helte nedi motoren være årsaken til at clutchen ikke frir ut og at motoren er tungstartet? Og vil det hjelpe å skru ut hele clutchen, rense denne totalt mellom lameller og skiver for så å bytte olje og oljefilter? Og hvilken olje er det da lurt å kjøpe?

Takker for alle svar!

Simen

Suzuki GSX-R 750 98

Bil-olje er fy-fy på Mc ,bla ødelegger du clutch og sliter unødig på gearkasse.

Bruk MC-Olje , på din sykkel funker Biltema sin mc-olje fungere supert. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Olje-og-kjemikalier/4-takt/MC-olje-Racing-10W40-2000022967/
Jeg ville tatt et oljeskift med filter, kjørt et par mil og byttet igjen for å få ut resten av bil-oljen.
Tipper clutchlamellene er godt glasert, og samme med trykkplatene.
Du kan selvfølgelig prøve å brushe de opp igjen, men jeg tipper du må bytte alt.
Husk på at i mc-motor blir gear (og clutch) smurt av motoroljen, i bil er det egen olje på gearkasse (ikke uten grunn)

Brutale 800

Ta ut oljen,bytt lameller og fyll på billig mineral olje først,kjør noen mil slik at motoren blir orndtlig varm,og bytt til biltema fullsyntetisk.Bytt oljefilter også i andre økt.

Den gørra du helte på for å "fixe" lekkasjer har sikkert fått lamellene til å svelle.
Du "fixer" ikke en motor med å "pælme noe dritt neddi med olja"....
spesielt ikke noe som ikke er beregnet for MC-motor med oljebadclutch.

Motoren må som andre har sagt tømmes for olje-muligens må du skifte friksjonslamellene også-om dette hjelper på "startproblemer" er dog usikkert.
Biltemas mc-syntetolje har ganske bra renseeffekt og greier muligens å løsne gørra i motoren så den ikke lager mer prob.

BARS lekk fix har stoffer som trekker inn i pakninger og metter dem. Andre stoffer reagerer når de treffer luft i en reaksjon som kan sammenlignes med oljemaling. Denne reaksjonen tetter o-ringer og gummipakninger. Om dette kan påvirke lamellene i clutch er jeg usikker på. Middelet har vært på markedet siden 60 tallet som jeg vet om. Opprinnelig med merkenavn Bardahl, så Biral, og nå BAR. OMEGA har et lignende produkt. Og andre....

BAR og bilolje i en motor med våt clutch vil fører til at clutch "kleber". Dette blir ofte til "clutch vil ikke slippe".

For å være sikker.... Sett forhjulet mot en vegg. Ta opp støtten. Sett i gear. Trekk inn clutch. Prøv å starte. Går motoren rundt?

Hvis ja. Problem solved. Sett i fri. Kjør motoren varm. Ut med guffeolje. Inn med frisk olje. BAR har gjort den jobben den skal innen de rammene den klarer.

Hvis ikke .... Bytt olje likevel. La den gå seg varm.

Det er utrolig hva en clutch tåler av kjemikalier før den sveller så mye at den låser seg. Lamellene er lager for å tåle et svært aggressivt arbeidsmiljø med syrer og løsemidler som blir resultat av forbrenningsmotorens drift.

Det er mange som opplever at wire ikke har helt riktig lengdebevegelse. Hvis selve trekkwire er for lang, må det litt fusketakter til. For å sjekke... Lås fast clutch utløser ved motoren i full stilling, altså inntrukket. Prøv å se om hjulet går rundt nå.

Det koster å være dum skjønner jeg.
Da var det som jeg fryktet.

Takk for alle svar!

Suzuki GSX-R 750 98

BAR og lignende har sine funksjoner og sine begrensninger. Litt "draw backs" er det alltid. Å bruke bilolje i en skjøt har vi alle gjort og kommer til å gjøre.

Alle er vi spente på hva sluttresultatet blir.

quote:jabba:BARS lekk fix har stoffer som trekker inn i pakninger og metter dem. Andre stoffer reagerer når de treffer luft i en reaksjon som kan sammenlignes med oljemaling. Denne reaksjonen tetter o-ringer og gummipakninger. Om dette kan påvirke lamellene i clutch er jeg usikker på. Middelet har vært på markedet siden 60 tallet som jeg vet om. Opprinnelig med merkenavn Bardahl, så Biral, og nå BAR. OMEGA har et lignende produkt. Og andre....

Disse stoffene får "inntørkede" o-ringer og fiber/ gummideler til å svelle/tette og det er jo det som er faren for lamellene.

Men vi håper du har sluppet billig unna.
Gi oss en mld om hvordan det løste seg.

Vi får visst ikke vite hva resultatet er her....

nei -tror ikke jeg heller...

Bekkis wrote:
Hei
Jeg er ny både her på forumet og i mc miljøet generelt. Har fått noen problemer med min 98 mod suzuki gsx-r som jeg håpet på å få svar på her inne.
Her er saken:
Kjøpte min første motorsykkel i våres, en gsx-r 750 "ombygget" til en streetfighter. Etterhvert som jeg tok i bruk sykkelen har det dukket opp noen feil her og der. En liten olje lekkasje fikk meg til å se at det var veldig lite olje i motoren, i panikk for at motoren skulle skjære seg helte jeg på litt 10-40W (bil olje) som jeg hadde liggende i garasjen. Det var ikke nok olje i garasjen til at jeg fikk tilstrekkelig med olje i motoren så jeg kjøpte en ny liter med 10-40W (også bil olje) og en boks som heter BARS oil leak, dette er en guffe man kan kaste ned i motoren sammen med olja, og i løpet av noen km skal denne guffa hjelpe til med å tette små hull som kan være grobunnen i små olje lekkasjer. Problemet nå et par dager senere er at jeg ikke får frigitt clutchen. Fryktet at clutchwireren var røket, noe den nesten var, så jeg byttet denne. Det hjalp ikke nevneverdig på problemene, etter mye justeringer får jeg fortsatt ikke løst ut clutchen. Etter en god del googling har jeg sett at det er flere som sier at feil bruk av olje kan gi komplikasjoner på clutch og motor. Motoren er forøvrig også ekstremt tungstartet nå også, noe den ikke har vært tidligere.
Spørsmålet til dere guruer der ute er; kan "feil" olje og denne guffa jeg helte nedi motoren være årsaken til at clutchen ikke frir ut og at motoren er tungstartet? Og vil det hjelpe å skru ut hele clutchen, rense denne totalt mellom lameller og skiver for så å bytte olje og oljefilter? Og hvilken olje er det da lurt å kjøpe?
Takker for alle svar!
Simen

klart du kan kjøre med bil olje på motorsykler, det ødelegger ingenting, men noen oljer gjør att clutchen slurer
hold deg til oljer med ci-4 eller jasmo merking så går det bra
jeg har selv en gsxr 1000 turbo å kjører mye på biltema sin 15w40 turbo mineral olje
det er faktisk den eneste oljen jeg ville brukt derfra, den er veldig bra, å den har ci-4 merking som gjør att den funker med våre clutcher på motorsykkelen, den funker hvertfall bra for meg

Beklager for sent svar, ble spontant nødt til å flytte i forbindelse med studier.

Jeg var innom gutta på Snellingen crosscenter og prata litt med de. Der fikk jeg høre at man sjeldent kommer seg unna lamellbytte etter at clutchen først har "låst seg".

Så nå har jeg bytta clutch lameller, og fylt opp igjen med ny olje og nytt filter. Jeg testet clutchen før jeg klaska på dekselet og fylte opp med olje, og så at clutchen gikk ut og inn.

Problemet er at clutchen fortsatt ikke frir. Lamellene som jeg demonterte var ganske klebrige og nærmest "limt" sammen, men var ikke neveverdig slitt. Jeg har nå etter lamellbytte latt sykkelen stå og gå til den har blitt god og varm, og når jeg da prøver å sette sykkelen i gir smeller det i girkassa, og motoren dør/kveles. Etter at jeg nå har bytta olje virker det som motoren starter lettere, så noe positivt har det kommet ut av dette.

Jeg har byttet clutch wire i tillegg, og justert på de reguleringsmulighetene jeg vet om, men får ikke hjulet i fri når jeg klemmer inn clutch hendelen.
Frustrasjonen er på det maksimale pr d.d. Så hvis det er noen her som har tips om hva jeg gjør galt, eller kan gi meg noen anbefalinger på gode MC-verksteder i området Trondheim, rop ut!

Suzuki GSX-R 750 98

Da er vi tilbake ved start egentlig. Lurium har altså ikke ødelagt noe.

Tror du må begynne å feilsøke med manuell utløsing av clutch. Altså direkte på armen ved motoren.

Må spørre...har du prøvd å skyve frem og tilbake med hendel inne?,Tenker at støttebryteren kan være i ustand, som kan skje uten varsel. Da skjer dette. Dersom clutch lukker, vil du egentlig ta avsted med et smell.

Hvis den skyves i fri,,inn med clutch, sett i gear...

Min frir egentlig heller ikke stillestående i gear, men skyver jeg så løsner det plutselig. Tror ikke jeg får hjulet rundt med handmakt med den i gear og clutch inne.

Prøv med å stripse clutch-hendelen inne og la den gå litt for så å la den stå litt..

sett så sykkelen i gear og prøv å starte-fortsatt med clutchen inne (sitt oppå i tilfellet det går dårlig) Hvis den ikke løsner da er det noe drastisk feil...

Når jeg monterer nye lameller lar jeg de ligge et døgn i motorolje før montasje så de får "sugd til seg olje" ,dette for at de skal ha rette funksjon og eventuelt svellet seg ferdig(avhengig av friksjonsmaterialet)

Vet ikke om dette har noen praktisk betydning i ditt tilfelle,men lot du de nye lamellene ligge i olje noen timer før montering?De eser litt ut hvis en ikke gjør det.Drener olje,løsne skruene som holder lamellene og dra til etter å ha inspisert platene.Kan være det magisk løsner da.Lykke til med feilsøking.

Det jeg har prøvd hittil er å starte den på bukk. Har da hatt sykkelen i 1. gir og clutch hendelen inne og så forsøkt å dra hjulet rundt med håndmakt, det er tungt nok, men når jeg sipper hendelen igjen virker det som om den går i gir, det blir hvert fall såpass tungt å rotere hjulet at jeg ikke lenger får det rundt med håndmakt. Kanskje jeg skulle gitt det et forsøk med å skyve sykkelen i gir med clutch hendelen inne, og se om det da slipper. Om støtte bryteren er defekt har jeg ikke tenkt over, skal se på dette i tillegg.

Da jeg skulle montere de nye lamellene lot jeg de ligge i et olje bad over natten, før jeg satte de på. Mener også selv at jeg var ganske så nøye med å få lagt alle lamellene i riktig rekkefølge. Etter litt feilsøking på nettet kom jeg over noen engelske forum, hvor en kar har opplevd at lamellene ikke får tilstrekkelig med olje av å ligge over natten, og at hver enkelt skive må dynkes ytterligere i olje før montering. Dersom det ikke skulle hjelpe med å skyve sykkelen, tror jeg at jeg skal prøve å gå over en gang til som FastFreddie foreslår, og da dynke skivene og lamellene skikkelig i olje.

Hittil vil jeg bare si tusen takk for all hjelp så langt!

Suzuki GSX-R 750 98

Det du opplever: clutch virker. Tut og kjør etter å ha koblet bort støtte bryter. Du klarer deg fint her!!

Slik det nå beskrives vil jeg absolutt støtte "Jabba"
du vil bare få et "klakk" og stopp hvis støttebryteren er kaputt.

Dette funket bra karer!! Var bare litt dårlig kontakt i støttebryteren. Tusen takk for all hjelp, uten dere hadde jeg gått på veggen for lenge siden.
Eneste jeg opplever nå er at clutchen slipper når jeg gasser på, men dette blir nok løst med noen justeringer.

Suzuki GSX-R 750 98

Flott tilbakemelding !!

Flott at du rakk det før sesongen er helt slutt.

Skriv ny kommentar

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.