Siste aktivitet

"jabba" har svart på foruminnlegget "Hvordan få mer effekt i kawasaki z1000"

GSX-R clutch løser ikke ut

GSX-R clutch løser ikke ut

Hei

Jeg er ny både her på forumet og i mc miljøet generelt. Har fått noen problemer med min 98 mod suzuki gsx-r som jeg håpet på å få svar på her inne.

Her er saken:
Kjøpte min første motorsykkel i våres, en gsx-r 750 "ombygget" til en streetfighter. Etterhvert som jeg tok i bruk sykkelen har det dukket opp noen feil her og der. En liten olje lekkasje fikk meg til å se at det var veldig lite olje i motoren, i panikk for at motoren skulle skjære seg helte jeg på litt 10-40W (bil olje) som jeg hadde liggende i garasjen. Det var ikke nok olje i garasjen til at jeg fikk tilstrekkelig med olje i motoren så jeg kjøpte en ny liter med 10-40W (også bil olje) og en boks som heter BARS oil leak, dette er en guffe man kan kaste ned i motoren sammen med olja, og i løpet av noen km skal denne guffa hjelpe til med å tette små hull som kan være grobunnen i små olje lekkasjer. Problemet nå et par dager senere er at jeg ikke får frigitt clutchen. Fryktet at clutchwireren var røket, noe den nesten var, så jeg byttet denne. Det hjalp ikke nevneverdig på problemene, etter mye justeringer får jeg fortsatt ikke løst ut clutchen. Etter en god del googling har jeg sett at det er flere som sier at feil bruk av olje kan gi komplikasjoner på clutch og motor. Motoren er forøvrig også ekstremt tungstartet nå også, noe den ikke har vært tidligere.

Spørsmålet til dere guruer der ute er; kan "feil" olje og denne guffa jeg helte nedi motoren være årsaken til at clutchen ikke frir ut og at motoren er tungstartet? Og vil det hjelpe å skru ut hele clutchen, rense denne totalt mellom lameller og skiver for så å bytte olje og oljefilter? Og hvilken olje er det da lurt å kjøpe?

Takker for alle svar!

Simen

Suzuki GSX-R 750 98

Bil-olje er fy-fy på Mc ,bla ødelegger du clutch og sliter unødig på gearkasse.

Bruk MC-Olje , på din sykkel funker Biltema sin mc-olje fungere supert. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Olje-og-kjemikalier/4-takt/MC-olje-Racing-10W40-2000022967/
Jeg ville tatt et oljeskift med filter, kjørt et par mil og byttet igjen for å få ut resten av bil-oljen.
Tipper clutchlamellene er godt glasert, og samme med trykkplatene.
Du kan selvfølgelig prøve å brushe de opp igjen, men jeg tipper du må bytte alt.
Husk på at i mc-motor blir gear (og clutch) smurt av motoroljen, i bil er det egen olje på gearkasse (ikke uten grunn)

Brutale 800

Ta ut oljen,bytt lameller og fyll på billig mineral olje først,kjør noen mil slik at motoren blir orndtlig varm,og bytt til biltema fullsyntetisk.Bytt oljefilter også i andre økt.

Den gørra du helte på for å "fixe" lekkasjer har sikkert fått lamellene til å svelle.
Du "fixer" ikke en motor med å "pælme noe dritt neddi med olja"....
spesielt ikke noe som ikke er beregnet for MC-motor med oljebadclutch.

Motoren må som andre har sagt tømmes for olje-muligens må du skifte friksjonslamellene også-om dette hjelper på "startproblemer" er dog usikkert.
Biltemas mc-syntetolje har ganske bra renseeffekt og greier muligens å løsne gørra i motoren så den ikke lager mer prob.

BARS lekk fix har stoffer som trekker inn i pakninger og metter dem. Andre stoffer reagerer når de treffer luft i en reaksjon som kan sammenlignes med oljemaling. Denne reaksjonen tetter o-ringer og gummipakninger. Om dette kan påvirke lamellene i clutch er jeg usikker på. Middelet har vært på markedet siden 60 tallet som jeg vet om. Opprinnelig med merkenavn Bardahl, så Biral, og nå BAR. OMEGA har et lignende produkt. Og andre....

BAR og bilolje i en motor med våt clutch vil fører til at clutch "kleber". Dette blir ofte til "clutch vil ikke slippe".

For å være sikker.... Sett forhjulet mot en vegg. Ta opp støtten. Sett i gear. Trekk inn clutch. Prøv å starte. Går motoren rundt?

Hvis ja. Problem solved. Sett i fri. Kjør motoren varm. Ut med guffeolje. Inn med frisk olje. BAR har gjort den jobben den skal innen de rammene den klarer.

Hvis ikke .... Bytt olje likevel. La den gå seg varm.

Det er utrolig hva en clutch tåler av kjemikalier før den sveller så mye at den låser seg. Lamellene er lager for å tåle et svært aggressivt arbeidsmiljø med syrer og løsemidler som blir resultat av forbrenningsmotorens drift.

Det er mange som opplever at wire ikke har helt riktig lengdebevegelse. Hvis selve trekkwire er for lang, må det litt fusketakter til. For å sjekke... Lås fast clutch utløser ved motoren i full stilling, altså inntrukket. Prøv å se om hjulet går rundt nå.

Det koster å være dum skjønner jeg.
Da var det som jeg fryktet.

Takk for alle svar!

Suzuki GSX-R 750 98

BAR og lignende har sine funksjoner og sine begrensninger. Litt "draw backs" er det alltid. Å bruke bilolje i en skjøt har vi alle gjort og kommer til å gjøre.

Alle er vi spente på hva sluttresultatet blir.

quote:jabba:BARS lekk fix har stoffer som trekker inn i pakninger og metter dem. Andre stoffer reagerer når de treffer luft i en reaksjon som kan sammenlignes med oljemaling. Denne reaksjonen tetter o-ringer og gummipakninger. Om dette kan påvirke lamellene i clutch er jeg usikker på. Middelet har vært på markedet siden 60 tallet som jeg vet om. Opprinnelig med merkenavn Bardahl, så Biral, og nå BAR. OMEGA har et lignende produkt. Og andre....

Disse stoffene får "inntørkede" o-ringer og fiber/ gummideler til å svelle/tette og det er jo det som er faren for lamellene.

Men vi håper du har sluppet billig unna.
Gi oss en mld om hvordan det løste seg.

Vi får visst ikke vite hva resultatet er her....

nei -tror ikke jeg heller...

Skriv ny kommentar

Logg inn eller opprett en konto for å skrive kommentarer

Gratis nyhetsbrev!

Les våre nyhetsbrev for ikke å gå glipp av viktige hendelser. E-postadressen din er alt som trengs.

Du kan når som helst velge ikke å ta imot flere nyhetsbrev, og e-postadressen din selges selvfølgelig ikke videre til andre.

Avslutt Abonner på vårt nyhetsbrev: