-98 ZX9R trykk i motoren

8 innlegg 0 nye
-98 ZX9R trykk i motoren

Hallo.

Jeg har fått et problem på min 1998 ZX9R, det «spruter» olje ut av tenningsdekselet (det forran clutch-dekselet. Det dekker over der man kan justere grader på tenningen).
Med «spruter» mener jeg at jeg har olje på høyre foten etter en kjøretur, og dekselet er dekket av oljefilm. Det renner ikke olje og det skjer kun ved belastning. Ikke en dråpe olje etter at jeg har parkert.

I går tok jeg av dekselet og da var det akkurat som å åpne en colaflaske, det kom et lite «pft» som om jeg slapp ut luft under trykk.

Pratet med monsterbike og han mente at veivhusventilasjonen kunne være tett. Det ville forårsake trykk i motoren.
(Slitte stempelringer også, men den ryker absolutt ingen ting og går som ei klokke).
I kveld har jeg plukker av alt jeg finner under der av slanger og div uten å finne noe som er tegn til tett. Det var et bitte lite hull i vakumslangen som går fra baksiden av forgasserne og inn på den vakumklokka som ligger oppå toppdekselet.
Kan det være så lite som skal til for å lage problemer?
De derre clean air-belgene som ligger under de firkantene på toppen av toppen fikk jeg ikke sjekket på noen annen måte enn å dytte på de med fingeren for å se at de flytter seg.

Som dere sikkert skjønner famler jeg litt i mørket her, så all hjelp tas i mot med åpne armer!

Fiks vakuum, men det skjønte du.

Ser ikke helt at det kan gi trykk. Men disse motorstyringsgeiene er litt dominerende, som jeg selv har erfart på Kawa.

Stempelflærene, tja..det kan slippe forbi trykk, men det burde gått ut gjennom avluftingen.

Det er vel en slags ventil ved luftboksen som slipper trykket inn, for å bli forbrent. Vet ikke om din har dagens type avgasskontroll med et filter på.

Hvis ikke du har kontrollert inni luftboksen, er det nå tid for det.

Jeg plukket opp luftfilterboksen og rengjorde. Tok av alle slangene og rengjorde det lille jeg så (alt var veldig rent fra før).
Vakum-slangen er fikset, men det hjalp ikke noe.

Jeg har bestemt meg for å ta av kåpene, vaske ORDENTLIG godt, kjøre en liten tur, for så å holde litt turtall på depostøtte og finne ut nøyaktig hvor det lekker olje. Hvis jeg da er helt sikker på at det kommer ut av det dekselet jeg beskrev over, aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Finner virkelig ikke noe galt med sykkelen.

Her er er lenke som viser litt om systemet for lufting.

Kanskje det hjelper.

http://www.zx-10r.net/forum/f28/how-crankcase-vent-mod-79931.html#/topics/79931

Tusen takk. Jeg har sett en del på «crankcase vent mod» og lurt på om jeg bare skal gjøre det. Men så tenker jeg at det er kanskje dumt å endre noe bare for å endre!?
Er det noen negative sider ved å gjøre dette?

Jeg kan ikke se noe spesielt viktig. Jeg tror nok det kan bli litt mer gris i luftboksen, men det vil kunne motvirkes litt hvis du kan forlenge slangen litt. Tess slanger har noe som kan brukes. Bare noen ekstra cm gir litt virkning.

Endringen her oppfatter jeg som å styrke et svakt punkt.

Det må være en ventil et sted, eller et filter. Og det er den sannsynlige synderen...ville en tro, men ikke sikkert.

Ellers...ville absolutt starte med å bytte tettingen på lokket. Pakning eller O ring

Har flere ganger opplevd å gå bananas over plutselige lekkasjer, som rett og slett skyldes aldring av pakning/O ringer... Og det er ikke nødvendigvis synlig eller målbart.

Hei og hå.

I helga gikk jeg for «crankcase vent mod» pluss ny pakningssilikon bak det aktuelle dekselet.

Nå er alt helt tett, ikke en dråpe olje. Føler også jeg fikk litt bedre gassrespons.

Tusen takk for gode svar og tips!

Helt konge !!

Og været holder seg.

Nå har vi alle fått fylt på kunnskapsdatabasen !

R6, hyler så blodet stivner igjen !

Skriv ny kommentar

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.