Godkjenne bytte av front fra annen sykkel?

2 innlegg 0 nye
Godkjenne bytte av front fra annen sykkel?

Noen som har vært borti dette med nye reglene?
Lest opp og ned i kjøretøyforskriften og skriv vegvesenet/NMCU har utgitt hva angår nye regler. Uten å finne et godt svar.
Vet det "bare" er å spørre tilsynet. Men ikke alltid så enkelt å få annet svar en et flytende som uansett ikke gir en konklusjon før en foreviser etter ombygging (mye erfaring fra ombygging av biler)... Så kanskje noen her har erfaring med problemstillingen?

Sykkel en -96 K1100. Motor er original, bakre del av rammen skal bygges om en del.
Front skal byttes ut med custom maskinert tripple tree og dempere/felg og bremser fra annet merke (samme dim på dekk og HK nivå med tanke på bremsene). Styrevinkel og innfestingen/lager mot rammen forblir original.

Reglene sier bare:
Det må godtgjøres at en ny eller ombygd ramme vil tåle de påkjenninger den vil bli utsatt for og at motorsykkelen har
tilfredsstillende kjøreegenskaper etter ombyggingen. Dette kan blant annet løses ved at det
minst fremlegges erklæring fra rammeprodusent om at den benyttede eller ombygde rammen
er konstruert, dimensjonert og bygd i forhold til anerkjente konstruksjonsprinsipper, og at den
minst tåler de belastningene den vil bli utsatt for i forhold til motorsykkelens motoreffekt og
totalvekt. Det samme vil gjelde for egenproduserte rammer.

Vil det holde at produsent av tripple tree gir ved et skriv der de skriver at de har beregnet styrke og går god for at konstruksjonen holder, uten f.eks. TÜV papirer?
Samt får skriv fra merkeverksted av sykkel fronten kommer fra, hvor de beskriver hva komponentene kommer fra, og hva denne sykkelen veier/HK/nm osv og at hele fronten er som på denne sykkelen?

Siden de ikke har TÜV på samme måte i USA, noe andre papirer jeg bør spørre produsent av tripple tree om de kan fremskaffe? Bekreftelse på noe ISO nr er fulgt kanskje?

Og når en selv er produsent av rammen. Hvordan klarer en da å dokumentere overfor hva paragrafen krever?

Min erfaring med SVV er at selv skriftlige svar avvises av den lokale kongen på trafikkstasjonen hvis ikke alt passer den dagen.

Hvis ikke selve den bærende del av rammen skal kuttes/sveises så er det vel ikke noe annet de kan henge seg opp i. Dersom maks lengde endres, så blir det noe annet. Bakgaffel er heller ikke en del av rammen, men bredere og med bredere dekk, da er det i strid med vognkortet.

Har kjøpt grisedyre deler fra USA der sveisene ser ut som limprosjekt på barnehagen. Hadde de blitt montert, og oppdaget ved en kontroll, hadde nok skiltene føket ad heden...

Husk at store endringer kan føre til.ny beregning av avgift.

Skriv ny kommentar

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.