R1200GS og vindstøy (turbulens)

30 innlegg 0 nye
R1200GS og vindstøy (turbulens)

Jeg kjøpte en brukt 2009-modell for en måneds tid siden, og opplever for mye vindstøy bak skjermen til tross for bruk av ørepropper. Når jeg løfter hodet høyere eller senker det lavere ned forsvinner denne støyen, men slik kan jeg jo ikke sitte over lengre tid. Etter 10 mil har jeg tendenser til øresus når jeg stopper opp for en pause, så dette problemet må løses. Jeg er kjent med at dette er et vanlig fenomen for R1200GS, og ønsker konkrete tilbakemeldinger på hvilke produkter som løser problemet, både forlengere og andre typer vindskjermer.

Jeg er 190 cm høy og kjører med setet på høyeste innstilling.

Håper på konstruktiv respons.

Har en 2011 GSA og turbulensen er hinsides uansett hvordan vindskjermen justeres.
Har montert en vindavviser på toppen av skjermen, har ikke fått testet denne enda men er optimistisk på at denne vil bedre turbulensen.
Jeg er 182 høy.

Hadde en 2005 mod, byttet til Kappa 2-delte vindskjerm. Det hjalp veldig mye :-)
Er 182 høy

Bånndrag? hva f........

Denne har jeg montert...venter som sagt på å få testet den.

Hadde en 1200GS 2010 Mod. til låns en helg med en Giwi Airflow skjerm som er justerbar (manuelt). Opplevde lite turbulens/vindstøy med denne skjermen. Flere som har prøvd denne skjermen sier det samme, uavhengig av hvor høye de er, er selv 187 cm.

---

Jeg har givi airflow på min gs. Funker som fjell. Justerbar både vinkel og høyde. Nå er ikke jeg like høy som deg, men tror likevel at airflow vil løse biffen

Bruk hodet, tenk med hjertet

Givi Airflow har jeg sett har blitt nevnt på noen utenlandske forum også, så da virker jo det som en god løsning. Hva med en forlenger slik som for eksempel Touratech tilbyr? Virker som en liten og praktisk sak man kan kneppe på ved behov. Noen med erfaring?

Jeg er 176 høy og opplevde å få "ny sykkel" ved å sette på "leppa" fra Touratech!

DOD # 6804

Satt på en sånn leppe jeg også og ble kvitt problemet.

. . Det er med MC som det er med mat. Legg på MANGE kroner, og det blir LITT bedre :-)

Hva er prisen for en slik? Hvis noen har prisen på airflowen også, så er det bare å slenge den ut. (Jada, jeg vet jeg kan finne det ut ved å lete på nettet, men litt latskap tillater jeg meg i påskeferien.)

Ca 1200 kr betalte jeg for den som jeg henviste til...

GPLongford wrote:
Jeg er 176 høy og opplevde å få "ny sykkel" ved å sette på "leppa" fra Touratech!

Total avsporing og beklager det. Men eg er like høg som deg og lurer på korleis du takler høgda. Har kun stått ved siden av en 1200gs og salen der var på høgde med hofta. Har du lav sal og senket den?

Er det ikke litt pussig at det selges "langdistansesykler" med vind-skjermer som skal gi komfort, og som fungerer så dårlig at det må kjøpes enda mer pleksiglass til blodpris for å kunne sitte bak skjermen på langtur???

cannon wrote:
Er det ikke litt pussig at det selges "langdistansesykler" med vind-skjermer som skal gi komfort, og som fungerer så dårlig at det må kjøpes enda mer pleksiglass til blodpris for å kunne sitte bak skjermen på langtur???

Kunne ikke sagt meg mer enig.
Og slik er det dessverre mange sykler som er...

Firealive wrote:
GPLongford wrote:

Total avsporing og beklager det. Men eg er like høg som deg og lurer på korleis du takler høgda. Har kun stått ved siden av en 1200gs og salen der var på høgde med hofta. Har du lav sal og senket den?

Salhøyden på GS er ikke noe problem, har beina godt i bakken på begge sider. Kjørte på 2007 modellen med standardsetet stilt i høyeste posisjon foran og laveste posisjon bak.

DOD # 6804

cannon wrote:

Ettermarkedet på kåpeglass er SVÆRT! Ikke bare på sykler i "eventyr" kategorien... Se på R sykler også. Hvorfor kommer de ikke originalt med de fancy kåpeglassene folk gjerne monterer på?

DOD # 6804

I hovedsak 2 grunner: man er jålete og vil ha sota kåpeglass. Som meg. Og man vil ha double bubble fordi det er tøft, men helt unødvendig til vanlig bruk. Men på bane er db nødvendig for å få luftstrømmen over hjelmen når haka ligger på tanken. Dette handler om luftmotstand. Std kåpeglass på r-sykkel for veibruk gjør jobben og behøver ikke byttes av funksjonelle årsaker.

cannon wrote:

Det er mer enn pussig. Jeg syns det er skuffende og merkelig. At de tyske ingeniørene ikke fikk utviklet en standard vindskjerm som fungerer på en så populær modell er dårlig. Hvordan fungerer skjermen på den nyeste modellen?

HerrKardang][quote=cannon wrote:
Hvordan fungerer skjermen på den nyeste modellen?

Har ikke kjørt så mange km med "ny GSn", men har inntrykk av at vindskjermen er bedre enn på forrige modell.

DOD # 6804

Fikk testet ut denne her igår på en 560 km tur og etter litt justeringer, så fant jeg en posisjon som fungerer utmerket.
Dvs...en del vind er fortsatt der, men selve turbulensen er vekk.
Men siden støyen fra turbulensen forsvant, så dukker andre lyder opp som jeg ikke har hørt før...noe må man vel kanskje bare akseptere.
Øreplugger er fortsatt ett must i motorveihastighet... :)

Hvorfor har ikke bmw klart å produsere en sykkel akkurat for meg ? Hvordan er det mulig å tenke på denne måten sier nå jeg... Alle nye sykler trenger en og annen modifisering og det bør de fleste vite. Noen her inne skriker jo om de må sette sykkelen på verksted også. Hva går det av folk? Kjører også bmw(s1000rr) og har da byttet noen småting selv og også vært på recallservice. What's the big deal...

Skriv ny kommentar

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.