Siste aktivitet

"jabba" har svart på foruminnlegget "Bremseklossene spises opp"

Vurderinger

Motorsykler / KTM 690 Duke R

Bra: 
Har kjørt min KTM 690 Duke R (2015) 12000 km siden august 2016. Det er en utrolig LETT og lettkjørt MC. Den passer fint til svingete Norske veier, og du kan kjøre den 5-600 km på en dag uten å får 'tresmak'. Også veldig lettkjørt I byen. Holder du deg rundt 5000 o/min kjører den pent og rolig, uten vibrasjoner. Fra 6000 o/min blir den ganske sprek. Alt mekanisk og elektrisk har fungert uten problem.
Dåligt: 
Intet så langt. Alt mekanisk og elektrisk har fungert uten problem. Men på sikt er den formodentlig ikke så solid som de japanske merker.
Summering: 
En LETT og lettkjørt MC for folk I alle alder. Jeg er 64 år og har kjørt MC siden jeg var 16. Folk på min alder bør prøve en 690 Duke. Du ser alt for mange 'halv-gamle' folk som kjører på alt for store og tunge MC.

/ / Scott 2 delt regnsett

Bra: 
Holder vannet ute. Tapete sømmer. Tykt stoff med stretch. Flagrer ikke ved høyere hastigheter. Klar sterk gul farge på jakke og sort bukse.
Dåligt: 
Ingen.
Summering: 
Kan virkelig anbefales. Klare fordeler ved av og på kledning.

Motorsykler / BMW K1300S

Bra: 
En utrolig kraftig og morsom langtur sykkel med et sportslig snitt. (175 hk og 140Nm). ESA 2, TC og komplett kjørecomputer gir full kontroll over sykkelen under alle forhold. QUICK-shift gjør giring til en morsom lek. Lange turer med passasjer er ingen problem. Høyere styre og touring skjerm gir ytterligere komfort på lange turer.
Dåligt: 
Spiser bakdekk ved morsom kjøring. Noe tung for aktiv banekjøring, Klunkete girkasse (merkes ikke med quickshift...) Er "tørst" ved aktiv kjøring....
Summering: 
En turkamerat for de lange turene, gjerne med en passasjer. Fungerer også bra på banedager, men er for tung for virkelig aktiv banekjøring.

Motorsykler / Ducati Streetfighter

Bra: 
Pigg og artig V-twin (849ccm og 132Hk) med flott lyd (SP Engineering slip-on). Ikke like brutal og voldsom som SF1098 og SF S. Bedre sittestilling med et litt høyere styre. Elsker svingete veier. Alle problem med rykkete gange på lavt turtall ble borte ved installering av BoosterPlug.
Dåligt: 
Sete er laget for folk med bedre "naturlig demping" i baken enn den gemene hop. Her blir det nok et bytte i løpet av sesongen. Noen som har erfaring med tredjeparts seter til denne sykkelen?
Summering: 
Streetfighter 848 er en meget morsom sykkel for korte og mellom-lange turer på herlig svingete MC veier.

Motorsykler / Suzuki SV 650 S

Bra: 
Mye kjøreglede til lite penger. Fin motor. Billig forsikring
Dåligt: 
Litt myk forgaffel. Ikke den helt store posørfaktoren.
Summering: 
Sv 650 s er en lettkjørt og trivelig sykkel som byr på overaskende mye kjøreglede. Til under 30 lapper er det mulig å finne et godt eksemplar på bruktmarkedet. Den er på ingen måte noen versting med hensyn til motor, chassis og bremser, men alt passer likevel forbausende bra sammen. Den har en kvikk, trivelig motor med fint bunndrag og koselig twin lyd som svarer fint fra 3-4000 omdreininger og opp. I motsetning til en 600r sykkel som må ha over 9-10000 snurr i kverna før det begynner å skje noe trenger du ikke gire ned tre-fire ved forbikjøring. Girkassen er smidig og lettsjaltet og den fine motorkarakteren gjør at den til hverdags oppleves som «sterkere» enn hva de 72 hester skulle tilsi. Selv om det bare er en «600» er det faktisk mulig å kjøre på tur med oppakning passasjer uten å måtte gire seg i hjel. Chassis og bremser passer fint til motoren. Sykkelen er svært lettsvingt uten å bli nervøs med et stabilt og trygt chassis. Den trygge og tilgivelige karakteren med litt myk fjæring, ikke all verden effekt og ikke alt for hvasse bremser innbyr ikke til mye herjing. Likevel trives sykkelen også bra til rask og jevn kjøring langs den svingete favorittveien. Jo mer det svinger jo gøyere blir det. Her kan man kose seg med stram wire ut av hver sving uten å være redd for high siding eller måtte kjempe for å holde forhjulet i bakken. Sykkelen svinger nærmest av seg selv og har god bakkeklaring. Hvis den er skodd med god gummi kan den sette 1000r gutta i forlegenhet ved svingkjøring. Selv om forgaffelen er i mykeste laget med begrenset justeringsmuligheter arbeider den fint uten å hemme kjøringen i særlig grad selv om den lett bunner ved harde innbremsinger. Her finnes det stivere ettermarkedsfjærer å få kjøpt hvis en føler for det. På den annen side gir den litt myke bakfjæringen og forgaffelen god komfort på veier med dårlig asfalt. Du slipper slag i handleddene over telehiv og ugjevnheter samtidig som hjulene holder seg på asfalten uten at sykkelen mister bakkekontakt. Kjørestillingen er forholdsvis sportslig, men siden styret er ganske nærme salen oppleves likevel ikke kjørestillingen som ekstremt foroverlent. Ønsker du likevel et par-tre cm høyere styre finnes clip on risers til et par tusen. Selv kjører jeg 1000ccm til daglig, men må innrømme at madammens 25 kg lettere SV gir byr på enda mer kjøreglede enn min egen doning på svingete småveier der hastigheten ikke behøver å kvalifisere til pallespikring. Alt i alt er SV 650 S en trivelig førstegangsykkel som vokser med oppgaven etter hvert som egne kjøreferdigheter øker. Den passer også for dere som har oppdaget at sykkelkjøring er mer enn å gasse rett frem.

Dekk / Michelin / Power3

Bra: 
Imponerende feste på våt vei. Føles trygt og forutsigbart.
Dåligt: 
Tregstyrt med lite tilbakemelding fra fordekket. Føles mykt og upresist ved aktiv kjøring i sving,
Summering: 
Gikk til anskaffelse av Power 3 etter å ha lest test i Motorad 2014 av sportsdekk, der Power 3 endte som «testvinner». Gjennom årene har jeg vært innom de fleste dekkmerker, men aldri Michelin før nå. Dekkene brukes i hovedsak til rekreasjonskjøring i litt aktivt tempo på svingete innlandsveier+ en og annen tur med eller uten madammen bak på. Dekkene sitter bra, med imponerende feste på våt vei. Har aldri hatt noen dekk på sykkelen som har gitt samme trygghet og feste på våt vei. Men ved noe aktiv kjøring i sving oppleves dekkene som noe mykte og diffuse der fordekket gir lite tilbakemelding. Med litt pådrag ut av sving oppleves bakdekket som mykt og svampete. Føles nesten som det er for lavt lufttrykk i dekkene. Mer luft hjelper ikke. Sammenliknet med andre sportsdekk jeg har kjørt på oppleves dekkene som tregstyrte. For å være i kategorien sportsdekk ser det ut til at de gir ok med km. Problemet er bare at Power 3 knapt føles som et sportsdekk, men mer som et «trygt» touringdekk og at det er flere sportstouring dekk der ute som gir vesentlig mer kjøreglede med enda flere km. Power 3 kan muligens passe på en sykkel med liten gaffelvinkel som i utgangspunktet er litt nervøs og som kjøres mest i regnvær. Siden jeg prioriterer kjøreglede og svingegenskaper primært i finvær blir det noe annet enn Power 3 neste gang.

/ / GSR 750

Bra: 
GSR 750. Dette er en mc med skikkelig drag, har en meget sint lyd med Bodis effekt anlegg, som følger med hvis du kjøper Fighter utgaven. Den ser bra ut, er god å sitte på og du koser deg veldig. På de fleste R sykler så kjenner mange på at man blir stiv i korsryggen, mye vekt på håndledd og skarp knevinkel. På GSR 750 er disse utfordringene ikke tilstede.
Dåligt: 
Har ikke traction kontroll.. men trenger du det kan du kjøpe en annen mc.
Summering: 
Rå tøff streetfighter med masse trøkk i hele registeret. Perfekt å kjøre i byen, på svingete landeveger. Personlig så funker det fint i motorveghastigheter også. Bare å gi gass. Fartsvind er noe man vender seg til. Trenger man kåpe og vindskjerm for å holde farten oppe? :)

Dekk / Dunlop / Roadsmart II

Bra: 
Bra touringdekk for aktiv kjøring. Gir mange km med mye sykkelglede.
Dåligt: 
Kan kreve litt tilvending. Finnes sikkert dekk som gir flere km ved rett frem touring.
Summering: 
Roadsmart II oppleves som et sportslig touringdekk som viser sine beste sider ved rask kurvekjøring og som vokser med oppgaven når det utfordres. Ved "rett frem" kjøring oppleves dekket som retningsstabilt. Krever derfor litt kraft ved "turn in". Men ved litt nedlegg endrer dekket noe karakter og oppleves som både lettsvingt og sportslig. Morro faktoren øker med stigende kurvehastighet og nedlegg. Siden dekkene endrer litt karakter fra rett frem til sving kan de kreve litt tilvenning. Når man først blir kjent med dekkene oppleves de likevel som forutsigbare og svært konsekvente uten på noen måte å være nervøse. Fordekket gir bra med tilbakemelding og feeling og føles trygt under alle forhold. På tørt er grepet svært bra. Også ok på vått om ikke helt på Michelin nivå. Men det lille de taper mot Michelin på vått tar de igjen med god margin på tørt ved aktiv kjøring med hensyn til feeling , tilbakemelding og stabilitet. Dekkene har også tilstrekkelig stiv bane som takler tyngre ekvipasjer med oppakning og passasjer, også når det går litt unna. Alt i alt et svært godt "alround" dekk til litt aktiv kjøring, som gir god trygghet og ikke minst flere km enn et rent sportsdekk. Selv om det selges som et "touring" dekk gjør de seg heller ikke bort på en banedag eller to.

Motorsykler / BMW K1600GTL Exclusive

Bra: 
Komfort, krefter, utseendet, lyden, utstyrsnivået, kjøreegenskaper
Dåligt: 
Noe tungrodd ved krypkjøring....
Summering: 
Wow, dette er 3. BMW`n jeg har, og dette er desidert den beste sykkelen jeg noen gang har ridd. :-) UTROLIGE kjøreegenskaper og komfort. Motoren er et kapittel for seg. 1649 ccm, 160 HK og 175!!! NM ved 5500 RPM.

Kjøredresser i tekstil / Øvrig / Course 2-seasons

Bra: 
Materialet føles solid. Sikkert ikke vanntett, men fungerer kanskje når temperaturen er for lav for bruk av heldressen. Beskyttelse der det skal være og litt hoftepadding er bedre enn ingen. (Ser flere dyrere merker har NULL hoftepadding) Har ikke teste produktet pga. av:
Dåligt: 
Bestilte først 58 jakke + 56 bukse. Jakka var ok bortsett fra alt for korte armer og kort bak + Buksa var ok UTEN innerfor, men den også kort = gjelder ved normal kjørestilling. Byttet disse i 60 jakke + 58 bukse. Jakka føltes MINDRE enn 58 (ikke pga. vektøkning ;) ) og buksa var minst 3,4 størrelser opp MED innerfor.
Summering: 
Trengte noe å kjøre i for å øke sesongen. Prisen var så lav at det måtte prøves. Størrelsene varierer enormt. Det er synd, for materialene virker ok, noe en kjøretest ville raskt avgjort. Fungere kun til å stå opp og ned pga. ALT for korte armer ved kjørestilling. "Sitte på Cafè"-kjøreklær på kalde og regnfrie vår/høst dager.

Gratis nyhetsbrev!

Les våre nyhetsbrev for ikke å gå glipp av viktige hendelser. E-postadressen din er alt som trengs.

Du kan når som helst velge ikke å ta imot flere nyhetsbrev, og e-postadressen din selges selvfølgelig ikke videre til andre.

Avslutt Abonner på vårt nyhetsbrev: