Siste aktivitet

"jabba" har svart på foruminnlegget "Hvordan få mer effekt i kawasaki z1000"

Vurderinger

Scooter / Gilera / Runner 100

Bra: 
Ukomplisert og solid totakter, det durer og bråker, men den går som ei kule. Er også brukbar for to, selv om det blir trangt. Vindskjerm beskytter kroppen noe. Forholdsvis bra plass under setet, får hjelm og litt ekstra tøy oppi. Og det beste; tanken tar 13 liter. 13 liter!! Forbruk tungt lastet er målt til 0,34 l/m, dvs rekkevidde på 40 mil!!!
Dåligt: 
Ikke skjønner jeg hvorfor motoren må opp i 19.000 o/min før bakhjulet begynner å trekke. Igangkjøring tar derfor litt tid. Gassen er litt sånn av og på, det blir full guff eller ikkeno, på en måte. Merkes best ved bykjøring. Små hjul, ujevnheter merkes. Bakdemper er nok ikke dimensjonert for to.
Summering: 
Liten rakker som gjør jobben. Kjørte en mishandlet sak gått ca 15.000 km. Tror ikke det er lett å få noe billigere som er brukbart.

Motorsykler / Honda NT 700 V Deauville

Bra: 
Bombesikker motor, god vindskjerm (for første gang hører jeg motoren høyere enn vindstøy), kardang og midtstøtte. Meget god sittestilling for passasjer. To triptellere, kjørecomputer med snittfart. Velbalansert sykkel, lettkjørt og stabil. Stor tank og lavt forbruk gir max rekkevidde på 45-50 mil.
Dåligt: 
Ulyder, skrangling og vibrasjoner. Modellen har 11 hk mer enn forgjengeren, men dette var ikke særlig merkbart. Blir spinkel med to på, må liksom ned i kjelleren selv i meget slake bakker, selv ved optimalt turtall. Ikke glad i dårlig asfalt. Standardkoffertene er for små for en touringsykkel og de store lokkene er dyre i innkjøp. Endel billig plast som trekker ned, merkelig at de ikke har fått orden på dette etter forrige modell. Litt vinglete over 90 km/t, avhengig av vindforhold.
Summering: 
2006-modell gått 36.000 km, nylig utført storservice med ventilkontroll. Har nå kjørt 250 mil med og uten passasjer. Fin mellomklasse tourer til gunstig pris. Blir motormessig spinkel med to på. Demperne gjør jobben, hvis ikke veien blir for dårlig. Kjøper du vindavvisere for hender/føtter, kan du kjøre en stund i regn uten å måtte stoppe for å ta på regntøy, værbeskyttelsen er utrolig god. Jeg fikk tresmak i baken etter en times tid. Skal ikke bare skylde på sykkelen, men salen var ikke all verden. Brukte 0,45 l/m med to på og full oppakning. Kan sikkert tynes ned mot 0,35 solo. Kunne kanskje gitt tre stjerner, men mye mc for pengene trekker kraftig opp. Den gode vindbeskyttelsen medfører at man hører mer til motoren og der sitter han gamle-Erik med vinkelsliper...

Motorsykler / Yamaha XV 1100 Virago

Bra: 
Solid og fleksibel motor, drar greit fra 2000 o/min. Fordemperen jobber bra og tar unna endel ujevnheter. Retningsstabil, som de fleste andre customsykler, har også midtstøtte og kardang. Noen få ble levert med støpte felger (=plug-and-go). Grom lyd.
Dåligt: 
Bakdemper holder ikke mål, geléaktig, slår fort nedi. Du får alle ujevnheter rett opp i ryggen. Kjedelig design, ikke den peneste customsykkelen. Ved aktiv kjøring på svingete vei, henger den ikke med. Ser ut som knapper, brytere og annet smånips er laget i Kina på 70-tallet,
Summering: 
1993-modell gått 84.000 km. Kjørte 75 mil m/passasjer og oppakning. Alder, km og last forsterker nok de negative sidene. Praktisk men kjedelig customsykkel. Sikkert brukbart drag, men jeg valgte å ikke presse den for hardt, det skranglet litt i motoren. Bensinforbruk ca 0,55 l/m. Grei til sitt bruk, men ikke forvent gode kjøreegenskaper på norske småveier. Har også kjørt 25 mil med en 1991-modell gått 36.000 km. Her virket motoren tight og fin, sykkelen responderte bra og det var godt skyv over hele registeret (som forøvrig er ganske smalt). Begge syklene var plaget med irring på motor og felger. Har du et stramt budsjett, er praktisk og ujålete - og liker å rette ut beina av og til, er denne sykkelen et godt valg. Salen er brukbar for fører, men ikke all verden for hu bakpå. Sissybar hjelper selvsagt litt. En nett og lettkjørt 1100-kubikker.

Motorsykler / KTM 690 Duke R

Bra: 
Har kjørt min KTM 690 Duke R (2015) 12000 km siden august 2016. Det er en utrolig LETT og lettkjørt MC. Den passer fint til svingete Norske veier, og du kan kjøre den 5-600 km på en dag uten å får 'tresmak'. Også veldig lettkjørt I byen. Holder du deg rundt 5000 o/min kjører den pent og rolig, uten vibrasjoner. Fra 6000 o/min blir den ganske sprek. Alt mekanisk og elektrisk har fungert uten problem.
Dåligt: 
Intet så langt. Alt mekanisk og elektrisk har fungert uten problem. Men på sikt er den formodentlig ikke så solid som de japanske merker.
Summering: 
En LETT og lettkjørt MC for folk I alle alder. Jeg er 64 år og har kjørt MC siden jeg var 16. Folk på min alder bør prøve en 690 Duke. Du ser alt for mange 'halv-gamle' folk som kjører på alt for store og tunge MC.

/ / Scott 2 delt regnsett

Bra: 
Holder vannet ute. Tapete sømmer. Tykt stoff med stretch. Flagrer ikke ved høyere hastigheter. Klar sterk gul farge på jakke og sort bukse.
Dåligt: 
Ingen.
Summering: 
Kan virkelig anbefales. Klare fordeler ved av og på kledning.

Motorsykler / BMW K1300S

Bra: 
En utrolig kraftig og morsom langtur sykkel med et sportslig snitt. (175 hk og 140Nm). ESA 2, TC og komplett kjørecomputer gir full kontroll over sykkelen under alle forhold. QUICK-shift gjør giring til en morsom lek. Lange turer med passasjer er ingen problem. Høyere styre og touring skjerm gir ytterligere komfort på lange turer.
Dåligt: 
Spiser bakdekk ved morsom kjøring. Noe tung for aktiv banekjøring, Klunkete girkasse (merkes ikke med quickshift...) Er "tørst" ved aktiv kjøring....
Summering: 
En turkamerat for de lange turene, gjerne med en passasjer. Fungerer også bra på banedager, men er for tung for virkelig aktiv banekjøring.

Motorsykler / Ducati Streetfighter

Bra: 
Pigg og artig V-twin (849ccm og 132Hk) med flott lyd (SP Engineering slip-on). Ikke like brutal og voldsom som SF1098 og SF S. Bedre sittestilling med et litt høyere styre. Elsker svingete veier. Alle problem med rykkete gange på lavt turtall ble borte ved installering av BoosterPlug.
Dåligt: 
Sete er laget for folk med bedre "naturlig demping" i baken enn den gemene hop. Her blir det nok et bytte i løpet av sesongen. Noen som har erfaring med tredjeparts seter til denne sykkelen?
Summering: 
Streetfighter 848 er en meget morsom sykkel for korte og mellom-lange turer på herlig svingete MC veier.

Motorsykler / Suzuki SV 650 S

Bra: 
Mye kjøreglede til lite penger. Fin motor. Billig forsikring
Dåligt: 
Litt myk forgaffel. Ikke den helt store posørfaktoren.
Summering: 
Sv 650 s er en lettkjørt og trivelig sykkel som byr på overaskende mye kjøreglede. Til under 30 lapper er det mulig å finne et godt eksemplar på bruktmarkedet. Den er på ingen måte noen versting med hensyn til motor, chassis og bremser, men alt passer likevel forbausende bra sammen. Den har en kvikk, trivelig motor med fint bunndrag og koselig twin lyd som svarer fint fra 3-4000 omdreininger og opp. I motsetning til en 600r sykkel som må ha over 9-10000 snurr i kverna før det begynner å skje noe trenger du ikke gire ned tre-fire ved forbikjøring. Girkassen er smidig og lettsjaltet og den fine motorkarakteren gjør at den til hverdags oppleves som «sterkere» enn hva de 72 hester skulle tilsi. Selv om det bare er en «600» er det faktisk mulig å kjøre på tur med oppakning passasjer uten å måtte gire seg i hjel. Chassis og bremser passer fint til motoren. Sykkelen er svært lettsvingt uten å bli nervøs med et stabilt og trygt chassis. Den trygge og tilgivelige karakteren med litt myk fjæring, ikke all verden effekt og ikke alt for hvasse bremser innbyr ikke til mye herjing. Likevel trives sykkelen også bra til rask og jevn kjøring langs den svingete favorittveien. Jo mer det svinger jo gøyere blir det. Her kan man kose seg med stram wire ut av hver sving uten å være redd for high siding eller måtte kjempe for å holde forhjulet i bakken. Sykkelen svinger nærmest av seg selv og har god bakkeklaring. Hvis den er skodd med god gummi kan den sette 1000r gutta i forlegenhet ved svingkjøring. Selv om forgaffelen er i mykeste laget med begrenset justeringsmuligheter arbeider den fint uten å hemme kjøringen i særlig grad selv om den lett bunner ved harde innbremsinger. Her finnes det stivere ettermarkedsfjærer å få kjøpt hvis en føler for det. På den annen side gir den litt myke bakfjæringen og forgaffelen god komfort på veier med dårlig asfalt. Du slipper slag i handleddene over telehiv og ugjevnheter samtidig som hjulene holder seg på asfalten uten at sykkelen mister bakkekontakt. Kjørestillingen er forholdsvis sportslig, men siden styret er ganske nærme salen oppleves likevel ikke kjørestillingen som ekstremt foroverlent. Ønsker du likevel et par-tre cm høyere styre finnes clip on risers til et par tusen. Selv kjører jeg 1000ccm til daglig, men må innrømme at madammens 25 kg lettere SV gir byr på enda mer kjøreglede enn min egen doning på svingete småveier der hastigheten ikke behøver å kvalifisere til pallespikring. Alt i alt er SV 650 S en trivelig førstegangsykkel som vokser med oppgaven etter hvert som egne kjøreferdigheter øker. Den passer også for dere som har oppdaget at sykkelkjøring er mer enn å gasse rett frem.

Dekk / Michelin / Power3

Bra: 
Imponerende feste på våt vei. Føles trygt og forutsigbart.
Dåligt: 
Tregstyrt med lite tilbakemelding fra fordekket. Føles mykt og upresist ved aktiv kjøring i sving,
Summering: 
Gikk til anskaffelse av Power 3 etter å ha lest test i Motorad 2014 av sportsdekk, der Power 3 endte som «testvinner». Gjennom årene har jeg vært innom de fleste dekkmerker, men aldri Michelin før nå. Dekkene brukes i hovedsak til rekreasjonskjøring i litt aktivt tempo på svingete innlandsveier+ en og annen tur med eller uten madammen bak på. Dekkene sitter bra, med imponerende feste på våt vei. Har aldri hatt noen dekk på sykkelen som har gitt samme trygghet og feste på våt vei. Men ved noe aktiv kjøring i sving oppleves dekkene som noe mykte og diffuse der fordekket gir lite tilbakemelding. Med litt pådrag ut av sving oppleves bakdekket som mykt og svampete. Føles nesten som det er for lavt lufttrykk i dekkene. Mer luft hjelper ikke. Sammenliknet med andre sportsdekk jeg har kjørt på oppleves dekkene som tregstyrte. For å være i kategorien sportsdekk ser det ut til at de gir ok med km. Problemet er bare at Power 3 knapt føles som et sportsdekk, men mer som et «trygt» touringdekk og at det er flere sportstouring dekk der ute som gir vesentlig mer kjøreglede med enda flere km. Power 3 kan muligens passe på en sykkel med liten gaffelvinkel som i utgangspunktet er litt nervøs og som kjøres mest i regnvær. Siden jeg prioriterer kjøreglede og svingegenskaper primært i finvær blir det noe annet enn Power 3 neste gang.

/ / GSR 750

Bra: 
GSR 750. Dette er en mc med skikkelig drag, har en meget sint lyd med Bodis effekt anlegg, som følger med hvis du kjøper Fighter utgaven. Den ser bra ut, er god å sitte på og du koser deg veldig. På de fleste R sykler så kjenner mange på at man blir stiv i korsryggen, mye vekt på håndledd og skarp knevinkel. På GSR 750 er disse utfordringene ikke tilstede.
Dåligt: 
Har ikke traction kontroll.. men trenger du det kan du kjøpe en annen mc.
Summering: 
Rå tøff streetfighter med masse trøkk i hele registeret. Perfekt å kjøre i byen, på svingete landeveger. Personlig så funker det fint i motorveghastigheter også. Bare å gi gass. Fartsvind er noe man vender seg til. Trenger man kåpe og vindskjerm for å holde farten oppe? :)

Gratis nyhetsbrev!

Les våre nyhetsbrev for ikke å gå glipp av viktige hendelser. E-postadressen din er alt som trengs.

Du kan når som helst velge ikke å ta imot flere nyhetsbrev, og e-postadressen din selges selvfølgelig ikke videre til andre.

Avslutt Abonner på vårt nyhetsbrev: