HK VS NEWTON (Nm)

5 innlegg 0 nye
HK VS NEWTON (Nm)

De fleste finner frem til tekniske beskrivelser av HK og dreiemoment, men forstår vi det?

En enkel ( svært forenklet),sammenheng er at toppfart krever HK og akselerasjon krever Nm.

Noen som tør våge seg utpå med litt bedre sammenligninger?

Mc med like specs. Men... Den ene med 100 HK og 50 Nm. Den andre med 50 HK og 100 Nm.

Hvilken vil vi ha, og til hvilket bruk?

Maks dreiemoment er i seg selv helt irrelevant, siden de fleste sykler har girkasse med 5-6-7 gir, Maks effekt, derimot er relevant.
Det som virkelig betyr noe, er momentkurven. altså hvordan motoren drar helt fra tomgang til turtallsperre eller rødstrek.
De eksemplene du tar, betyr jo egentlig bare at den ene motoren har 4 ganger høyere max turtall enn den andre, siden effekt bare er produktet av vinkelhastighet og dreiemoment. (Nm x turtall x pi, / 30 = effekt i Watt)

En sykkel med 50 hk og 100 Nm vil vel ha rødstreken rundt 4000 rpm, så høres ikke spesielt spennende ut, Mindre turtallsvillig enn en Harley......
Jeg synes heller vekt/ effekt er interessant, gjerne kombinert med en motor som drar bra mellom 3000 og 9-10000 rpm. F.eks en lettet og moderat trimmet Ducati. 160-170 kilo fulltanket og 60-80 hk holder i lange baner på gode MC-veier :)

Forbudt spam

Skriv ny kommentar

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.