Yamaha fzr 1000 94 mod fusker mellom 1000 og 4000 rpm v varm motor

17 innlegg 0 nye
Yamaha fzr 1000 94 mod fusker mellom 1000 og 4000 rpm v varm motor

Har ett problem med ovenfor nevnte sykkel.. Går normalt når den er kald, men så fort den blir varm, begynner den å fuske mer og mer etterhvert som den blir varmere.. Dette oppstår bare i fra 1000 til 4000 rpm.. Over 4000 så er alt ok. Har tatt ut og rensa gassere, men absolutt ingen forskjell... Noen ????

3 ting..

1 begynte dette plutselig uten forvarsel?

2 sjekket at wire og spjeld beveger seg som det skal og at alle slanger i vakuumanlegget er tette og riktig koblet

3 er lufteskrue riktig justert. Normalt et sted mellom 1 1/2 til 1 3/4 omdreining ut.

Begynte helt uten forvarsel, alle wire/spjeld samt vakum er ok. I boka står det 3 turn ut på lufteskrue.... Men det startet som de var stilt, uten at noe ble justert på

Da roter en ikke med innstillingene.

Forgasser renset, etter feilen viste seg. Da er ikke det den direkte feilen.

Starter normalt, da virker choke. Men...går den av igjen? Helt tilbake altså.

Hvilken farge på eksos når den er varm og fusker? Lys grå/hvit ? Da går den for tynt. Mørk grå / sort...for mye, da slår ikke choken seg ordentlig av.

At choke plutselig ikke går tilbake kan være wire eller annen bevegelig del som evt. er eiret og går tregt. Tilbaketrekksfjær kan være skadet, ute av stilling e.l.

Er dette mulig?

Denne har vel en slags kombi funksjon av choke og «fast idle» (hurtig tomgang).

Eksosventilen..(EXUP).har du prøvd om den virker riktig. Prøvd å koble fra wire? Denne har vanligvis funksjonsområde opp til rundt 4000 rpm.

Har litt følelse for at «overhalings kit» kan løse det, men det er bare en slags kvalifisert gjetning basert på generell logisk tanke.

Koster ikke all verden, og kan, altså kan, være det rette. Øvrige fiks kan være dyre... CDI BOKS f.eks, hvilket jeg mener er usannsynlig.

https://m.ebay.co.uk/itm/TourMax-Carb-Choke-Valve-Repair-Kit-fits-Yamaha-FZR-1000-Genesis-Exup-1989-1995/131661417098?epid=645866528&hash=item1ea7a1ca8a:m:mo2GjOHS_g9-wPhGstcRmoA

Har den gått langt? Originale forgasserdeler elle f.eks Dynojetkit? På en Ducati jeg hadde, monterte jeg Dynojet nåler og hoveddyser. Etter ca 40000 km med dette oppsettet, begynte den å gå for fett i vanlig landeveishastighet. Over 5-6000 rpm på høyeste gir virket alt ok. Problemet viste seg å være slitasje i nåledysene, og det ble sagt at Dynojet nåler ga raskere slitasje enn de originale Mikuni nålene. Iallefall verdt å sjekke ut på eldre sykler.

Har den gått langt? Originale forgasserdeler elle f.eks Dynojetkit? På en Ducati jeg hadde, monterte jeg Dynojet nåler og hoveddyser. Etter ca 40000 km med dette oppsettet, begynte den å gå for fett i vanlig landeveishastighet. Over 5-6000 rpm på høyeste gir virket alt ok. Problemet viste seg å være slitasje i nåledysene, og det ble sagt at Dynojet nåler ga raskere slitasje enn de originale Mikuni nålene. Iallefall verdt å sjekke ut på eldre sykler.

Dobbelpost.

Dysene...

En kan prøve seg litt for å se om det er årsaken. Da gir en lufteskruer en halv omgang ekstra ut. Hvis det gir merkbar positiv effekt, er dysene absolutt mulighet som dvs64 sier. At det kom uten varsel trekker motsatt vei. Kan være kombinasjon med tett luftfilter i tillegg og choke.

Noen ganger går flere ting delvis i dass samtidig, og da er feilsøking vanskelig...

At vi er flere som sikter inn på forgasser er bra, det er billigere enn å rote med elektronikken.

Men se også på den exup ventilen. «Butterfly valve«.

Leste på et forum. En løsning på tilsvarende var at vakuum slangene. Byttet dem og satt på skikkelige klemmer.

Hvor vanlig dette er, vet jeg ikke.

Ventilkaringer? er det lenge siden de er sjekket?

vidar-14 wrote:
Ventilkaringer? er det lenge siden de er sjekket?

Klaringene blir mindre med tiden, og når det ikke lenger er noe klaring blir sykkelen tungstsrtet når den er kald, men helt normal når den er varm. Var borti dette på en FZ750 for mange år siden.

Takker for mange innspill... Men det som er saken er at i det øyeblikket sykkelen begynner å bli varm, og dermed starter å fuske, så blir jo alle plugger nedsota, noe som jo burde bety at jeg kanskje burde kjøre blandingsskruen INN..... for å få en magrere blanding????Exup systemet er ikke, og har aldri vært tilkobla mens jeg har hatt sykkelen... Ingen vaiere der, men heller ikke avblendet motor.. Kan det være der det skurrer? Nå har jeg redusert airmix instillingene fra 3 turn ut, til 1 1/2..... Men klart, hvis exup spjeldet har ramla i stengt....

Blandeskruen justerer luftmengden, ikke bensin.. Når den skrus utover gis det mer luft i forhold til bensin. Det er i det minste standarden. Men, for all del, prøv begge deler..Som vi ser, mange muligheter, men ingen som har løst gåten ennå.

På exup: lås den i midtstilling og se om noe endrer seg. Halvåpen, skulle den ha lite å si ved lav belastning.

Det at det skjedde uten varsel, gjør at en må lete etter litt uvanlige syndere. At det gjelder alle sylindre, betyr at det må være 1 ting som er felles.. Og exup ventilen er blant de få felles komponentene..

At pluggene sotes ned, spikrer i det minste at den får for mye bensin i forhold til luft. Eller at den ikke får tømt kamrene gjennom eksosen

Jeg var rimelig overbevist, om at airfuel mix skruen, utgjorde fetere blanding jo flere turn ut den får???? Og at magrere blanding og mindre sot, ved færre turn ut?

Kan være jeg bommer her da den motoren er litt utenfor min erfaring.

Noen har skrue som justerer bensinen, mens andre har skrue som justerer luften....

Og, da må en tenke motsatt, som du har forstått.

Sett det på 1 1/2 som start.

Hvis motoren sviver "lettere" når den skrues utover, da er det nok luft. Hvis den blir mer mer "tung" i lyden, er det nok bensinen.

Her er en Youtube som viser litt. Her kan du hører lydforskjellen også. Men det er sjeldent at dette kommer øyeblikkelig....

Nesten så jeg kunne veddet penger på at dette er et choke-problem :) Begynte plutselig, og soter på alle plugger. Jeg har hatt eldre yamaha, der var det ikke choke-spjeld, men noe vakuum-opplegg.

Tonnnnny wrote:
Jeg var rimelig overbevist, om at airfuel mix skruen, utgjorde fetere blanding jo flere turn ut den får???? Og at magrere blanding og mindre sot, ved færre turn ut?

Det varierer med forgassertype. Oftest er det sånn at om blandingsskruen står på luftfiltersiden, regulerer den luftinnblanding. Altså magrere blanding når man skrur den ut, og fetere når man skrur den inn. Normal innstilling er ofte mellom 1 og 2 omdreininger ut fra helt stengt.
Om blandingsskruen står på motorsiden, regulerer den bensintilførselen. Altså fetere blanding når man skrur den ut, og magrere når man skrur den inn.
I begge tilfeller er tommelfingerregelen at korrekt innstilling er den som gir høyest tomgangsturtall. Ved en korrekt justert motor (ventilklaringer, tenning, grunninstilling av forgassere samt synkronisering) stiller man inn korrekt tomgangsturtall med tomgangsskruen. Deretter kan man prøve å justere blandingsskruene inn eller ut til man oppnår høyeste tomgangsturtall.
Nå er jeg usikker på om problemet til TS er blandingsskruene, da nål og nåldyse har større innflytelse fra ca 1/8 pådrag.

Skriv ny kommentar

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.