NORD ITALIA

11 innlegg 0 nye
NORD ITALIA

Hei
Noen som har reist rundt i Nord italia? Er på tanken om en tur i sommer.
Er takknemlig om folk kan tipse om fineste,ekleste rute. Hadde muligens tenkt å ta sykkeln på tog fra tyskland og kanskje kjøre hele tilbaketuren. Har 3-4 uker til rådighet.
linker taes i mot med takk!

take your protein pills and put your helmet on...

Det er ca 12 timers tur fra danske grensen til Bolzano i Italia. Vurder tanken om toget....

Italia er ikke "min greie", men her finner du noen forslag fra andre med mye erfaring.

http://www.bestbikingroads.com/motorcycle-roads/motorbike-rides-in-italy-/italy-__1608.html

Sjekk rundt på nett for spesielle forhold du må tenke på nedover. Motorvei vignette i Østerrike, forbud mot Fotoboksvarsling på GPS i Sveits. Tidsvis enorm trafikk i fjellene med skilpadder (bobiler) og busser. Bomveier over mye av Italia, sies det. Husk at vår Plastikkverden er fremmed utenfor Norden. Kontanter må du ha. Du kan oppleve både store hoteller og bensinstasjoner som kun tar kontanter. Promillegrenser kan være null ! Ta ikke for gitt at "fildeling" blir akseptert. "Slip-on" ? Det kan bety bråstans og beslag inntil originalanlegg er på plass. Været kan skifte fra storm til hetebølge mellom passene.

....det går stort sett greit, men overraskelser kan bli kostbare og frustrerende.

Det kommer sikkert noen med forkjærlighet for Italia inn og gir bedre info.

Ca 100 mil hver vei gjennom Tyskland og mye å spare på å ikke kjøre. Regner man andel service, dekkskift, bensin, mat og overnatting, så kommer toget gunstigere ut enn det ser ut når man bare ser på billettprisen. Jeg synes Autobahn er slitsomt, så jeg tar nesten alltid tog. BTE og Urlaubs express Hamburg-Lørrach. Moderat komfort, men effektivt. ØBB Hamburg-Wien med mulighet for bedre komfort.

3-4 uker er nesten for mye, synes jeg.... Det er krevende å være på reise og min erfaring er derfor at en drøy uke action er nok. Noen koser seg på småveier i Tyskland og det er sikkert mulig å bruke en meningsfull uke på kryss og tvers nordover (eller sørover...).

Den beste kjøringen i Nord-Italia er Dolomittene + området rundt Stelvio/Bormio/Livigno og sjøene litt sør derfra. Fjellkjeden sånn omtrent mellom Bologna og Firenze er digg, men da er varmen ofte merkbar. Krydre gjerne med Sveits og Østerrike - det er ikke langt hit & dit.

Om det Jabba skriver: Ikke lov/populært å lane-splitte i Tyskland - ellers greit. Bompenger på motorvei i Italia. Litt kontanter til bensinstasjoner i Italia når de har siesta. Man burde kanskje ikke utfordre skjebnen ved å snakke for høyt om det, men jeg har vært i fjellheimen åtte år på rad og ikke kjøpt vignetter i Østerrike/Sveits, ikke blitt stoppet pga fart eller eksos. Det anbefales å bruke hodet og f.eks. ikke bråke/grisekjøre i tettbygd strøk og ellers vise respekt for folk og fe i det landet man er gjest.

Det er mange fine måter å reise i alpene og folk takler/løser det forskjellig, men jeg har aldri hørt noen angre på at de dro.

Spør i vei hvis du lurer på noe mer :)

Det er lenge siden jeg var på de kanter, så jeg er antagelig litt utdatert. Men jeg husker at enkelte småbysentre hadde forbud mot motorsykler om natta, og at det kunne være lett slapseføre opp mot fjellpassene til og med i august. Ellers er jo ikke strendene ved Adriaterhavet så avskrekkende langt unna.... 3-4 uker er jo rikelig tid.
God tur!

"No chain - no pain"

Transportetappen gjennom Tyskland er det en del meninger om. Litt avhengig av hvilken mc en kjører.

Å ta toget koster. Hamburg Innsbruck med 1 mc, 2 personer og måltider :
Overview
Outbound
Own compartments€ 449,00
Dinner€ 71,80
Breakfast€ 27,80
Subtotal€ 548,60
Return
Own compartments€ 414,00
Dinner€ 71,80
Breakfast€ 27,80
Subtotal€ 513,60

Total € 1.062,20

Totalt ca. 10.000 norske penger for begge veier.

Distansen er ca 90 mil og går unna på rundt 8 timers kjøretid.

Det går mye tid tapt under lasting/lossing. MC skal inn først og av sist (såvidt jeg forstår det). Da alt skal stroppes og festes går det tid her i begge ender.

Her er lenke til rutetabellen https://www.yumpu.com/en/document/view/2638042/db-autozug-timetable-and-prices

Om tabellen er oppdatert er ikke sikkert, men det gir en grei peiling. Hamburg til Innsbruck er 15 timer + av og påkjøring.

Mange elsker denne togturen, mens andre skyr det som pesten.

Heisann! Jeg skal ikke skryte på meg å være en Italia kjenner, men har vært der nede noen ganger med mc. Som regel er vi to kamerater som drar på disse turene. Kona har vært med, men hun foretrakk å fly ned, og fly hjem.
Jeg tar ikke toget nedover av flere grunner. Pris, vanskelig å sove ordentlig og utrolig mye død tid. Å kjøre på egne hjul gjennom Europa går veldig greit. Valg av hvilken Autobahn er litt hipp som happ. Du kan havne opp i kø, men med mc er det stort sett greit. Fasilitetene langs Autobahn er gode, bensinstasjoner med alt du trenger for en pitstopp. Hastigheten på Autobahn kan virke skremmende, men holder du avstand til forankjørende og følger med i speilet er det behagelig. Det er ikke noe problem å kjøre rolig om en vil, eller ligge i god drive. Jeg syns det flyter godt i hastigheter mellom 150-180 km/t i forhold til den øvrige trafikken. Stopp for all del ikke på Autobahn unntatt rent nødstilfelle, det er rett og slett livsfarlig for alles del. Og politzei dukker opp fra ingensteds.
Strekninger med fartsbegrensninger lønner det seg å respektere, i vertfall sånn nogen lunde er min erfaring. Østerrike og Sveits er et kapittel for seg selv når det gjelder trafikk overvåkning. Men du "lurer" dem ved å rett og slett følge fartsgrensene. Vignett trenger du kun om du tenker å kjøre på betal motorveiene. Og strengt tatt har jeg ikke hatt behov for det da landene er så små og raske å krysse gjennom på de frie veien. En god gps hvor du legger inn unntakene er fin å ha. Selv så bruker jeg en Garmin Zumo 390 og er fornøyd med den. Et annet kart tips: har du smart telefon laster du ned google kart før du drar over aktuelle områder. Kart uten nett funker veldig godt på mobilen. Så er det trivelig å planlegge litt på kvelden når en er underveis.
Når jeg kjører i Italia er det stort sett etter været. Er det kaldt og guffent i alpene er det bare å trekke ned på lavlandet sør for alpene. Jeg vil påstå at uansett hvor du kjører er det fint. Po sletta rett sør for alpene er kanskje flat og "kjedelig" men det er ikke lange veien til fjell rekka nede ved Middelhavet. Avstandene er korte, helt ideelt å hive seg ut på en motorvei. Bommene er ikke så dyre, trekk en billett når du kjører inn, og betal når du kjører ut igjen.
Angående penger. Har aldri opplevd at det ikke funker med kort. Men det er veldig greit å ha kontanter uansett.
Trafikken i Italia har ord på seg for å være hissig. Men det er sett fra en sløv nordmanns stå sted. Trafikken der nede går raskt, men det fungerer fordi de samarbeider i trafikken. Lys, blinklys og plassering i veibanen. Ikke noe problem selv inne i de største byene. Når til alders kommne nonner og unge piger kan flise rundt på scooterens sine, så sier det seg selv at mc er helt kurrant. Det er påfallende i Italia med trafikk kulturen hvor godt det fungerer. Det vil du merke om du beveger deg i nærheten av Venezia og møter turistene fra Holland, Danmark, Sverige og en og annen nordmann som har våget seg dit ned på fire hjul.
Du kan planlegge mye før du drar nedover, men det funker like godt å ta det som det kommer. Velg deg ut "områder," finn "severdigheter" enten det er en fin liten landsby, eller et fjellpass. Og ikke glem at det er mange pass inne landet der en minst skulle forvente at det var noe.
Overnattinger: Vel, det er vel hva du har råd til det. Campingplasser eller hoteller. Det kryr av dem over alt. Hoteller er som regel billig i alpene og på områder som er typiske vintersportssteder. Men samtidig er det en ganske betydelig fotturisme på sommer tid også. Selv så overnatter jeg stort sett ute hvor som helst. Det er ikke noe allemannsrett på de kanter, så å sette opp telt hvor som helst funker dårlig. Men jeg har god erfaring med å sover under åpen himmel. En liten presenning i tilfelle litt regn og voila, en god natts søv og klar for en ny dag. Aldri opplevd trøbbel, men selvsagt se an litt hvor en legger seg.
Fordelen er ikke minst at du kan kjøre så lenge du vil og orker. Å sitte og hyse på en camping eller et hotell er vel ikke noe å trakte etter....
De siste turene jeg har gjort tok jeg med meg en 5 liters bensin kanne. Noen sier det er tull, men du verden hvor behagelig. På landsbygda stenger de stasjonene ganske enkelt, og ser du nåla kryper mot bunn skal jeg love stresset kan komme krypende. Stasjonene der sør har et eget kortsystem, som hverken visa eller master biter på. På dag tid er det ingen problemer. Stasjonene er litt gøy. Betjent eller ubetjent, men det finner du fort ut av. Ikke bli overrasket om det kommer løpende en og skal fylle for deg. Da har du kjørt feil om du ønsker å fylle selv. Forskjellen er Iper self og servicio.
Mat: vel min erfaring er at det er utrolig bra over alt. Systemet er sydlandsk. Frokost, en rask kaffe meden croissant eller to. Passer ikke det en nordisk mave så se etter continental frokost, alltids et eller annet som serverer det og. Men den Italienske frokosten funker faktisk. Lunch, men pass på før det er siesta tid. Middag er etter ca 6 tida om kvelden. Som en ung Italiensk pige overbærende forklarte. Kl 6 kommer bestemor og bestefar, gjerne mor og far med sine små barn. Senere utover kvelden blir klientellet yngre og yngre. Prøv så ser du. I byene er det vel stort sett mere tilpasset resten av verden, men landsbygda er fascinerende.
En ting jeg vil nevne. Når du er der nede så vurder Frankrike som et alternativ. Områdene langs alpene på den franske siden er helt utrolig. Du kan kjøre på veier hvor Rally Monte Carlo går, eller snirkle deg inn og ut av franske små landsbyer en bare kan drømme om.
Hvordan finne flotte plasser. Vel, det er både enkelt og ikke fult så enkelt. Noen nettsider som kan hjelpe: http://www.moho.info/de/
http://www.dangerousroads.org/
ellers er det å bruke google. Finne områder du kan tenke deg og så bare søke Feks dolomittene mc, garda mc, sveits mc også videre. You tube er også fin, det ligger mengder med alt mulig rart der ute. Men det beste er nok å bare komme seg avgårde og så kjøre den veien nesa peker.
3-4 uker høres helt topp ut. Skulle du bli lei er det jo bare å dra hjem. En uke går fint, men da skal en ikke somle på transportetappene. Det er tross alt noen mil å kjøre både ned og opp.... Jeg har kjørt både ukes turer og 14 dagers turer, foretrekker nok best 14 dager og sier absolutt ikke nei takk til 3-4 uker.
Angående kriminalitet der sør. Vel, jeg har ikke opplevd noen problemer av noe slag. Har med meg et par sykkellåser beregnet for tråsykler. Trer dem gjennom buksa og jakkeermet og låser til sykkelen, så er det bare å rusle rundt. Parker gjerne ved noe, en kiosk eller noe egnet. Spør pent om de kan følge litt med så går det bra. I større byer er det ofte betjente parkeringshus, koster litt men er verdt det. Tror jeg betalte 180 kr for to døgn i Venezia sist sommer, og da lå alt oppe på sykkelen. Det var en vakt i hver etasje og ingen ting var rørt.
Jeg pakker med meg minst mulig på slike turer. Det er selvfølgelig avhengi av hvilken sykkel du kjører. Men erfaringen min er at en drar med seg så alt for mye. Tankbag, toppkoffert og vanntette rullebagger har holdt i masse vis. Side kofferter er bare mas i trafikken. Bedre å kunne smette litt inn og ut enn å stå i kø i varmen. For varmt kan det bli. Men det hører med.
Jeg kjører i vanlig nordisk mc bekledning. Men det går fint å kjøpe seg en sydlandsk mc jakke der nede til en billig penge. Har prøvd det, og det er nydelig å kjøre i 30-40 grader når det blåser rett gjennom. Mc butikker finner du over alt. Mye av det utstyret vi har har hjemme er nettopp fra Italia.
Vel, nå har jeg vel rablet ned mye. Håper noe kan være til litt hjelp.
Mvh
Rc

Bøyer meg i støvet for RCs utfyllende og gode beskrivelse av en god måte tenke for å få en utmerket tur.

Italia er utenfor mitt erfaringsområde, og jeg planlegger litt mer på forhånd, hvilket gir gode og mindre gode resultater, av grunner som nevnes av RC.

Har aldri tatt toget, og er generelt komfortabel med en dag eller to. Det jeg liker minst på tur er alle stoppene. Pakke opp, ned ,rundt, tilbake. Av på med tøy...inn med mat og ut om en stund....

Transport gjennom Tyskland har vi opplevd som endret de siste årene..Fri fart er nærmest borte og erstattet med 120 skilt.. Og det overvåkes. Disse «fly etappene» er det slutt på. Ved ulykker får du nesten automatisk skyld hvis du har kjørt over 130, selv i de få fri fart sonene.

Mindre flyt og mer nyt. Legg opp til det, så kommer du trygt frem.

Har kjørt i alpene 1-2 ganger de siste 7 årene. Har vært gjennom nesten hele alpekjeden (fra Nice til Kranjska Gora). Fantastiske veier og generelt lite trafikk. Kjører konsekvent med tog fra Hamburg. Da tidligere til München, men flere ganger til Lörrach (skal dertil også i sommer) og også Wien. Reagerer på oppsett med priser og dødtid ? Har aldri betalt mer enn 4.500,- t/r uansett strekning. Mat og drikke kjøpes før du går ombord (i Hamburg er ombordkjøring midt i et kjøpesenter med flere restauranter, fast food og matvarebutikker bla.) Vi er alltid 2 eller flere og har ingen problemer med å dele "lugar" med
andre MC-entusiaster (ofte gode tips om flotte steder).
Dødtid ? Toget går om natta, opplasting av mc tar 10 min. og som regel kan man da sette seg rett ombord. Greit, man sover ikke som på et hotelrom (men det står stille !) og søvnen er mer en god nok til neste dags kjøring. Avlessing maks 1 time (litt sporbytte for at vognene hvor mc er lastet skal komme på plass).
En transport-etappe gjennom Tyskland tar en dag, så for oss er det bortkastet tid. Vi tar ferge fra Kristiansand (ikke alle som bor så usentralt som Oslo og omegn ;-)) om morgenen, 550 km til Hamburg ombord på toger og er fremme neste morgen i Wien, Lörrach, Innsbruck eller Villach. Da er man også sentralt i alpene og moroa kan begynne. Prøver å unngå autobahn/autostrada (som har avgifter i Østerrike og Italia), sideveiene er mye gøyere og mindre trafikk ! De fleste passene er lite belastet (har kjørt de i alle sommermånedene). Ta med i regnestykket hvis man kjører ned, de minst 2 overnattingene (hotell og mat) man må ha og 2000 km på autobahn (sliter rimelig bra på dekkene), ikke noe spart etter min mening.

Dagsetapper i Alpene for vår del ligger på 200-250 km, da opplever man mye, har tid til å stoppe og nyte livet !

PS, tabellen som det henvises til når det gjelder tider etc er fra det gamle Autozug (Deutsche Bahn). De kjører ikke lengre. Det er enten Østeriske baner (obb.at Night jet) eller 2 tyske private. Førstnevnte har super service. Skal bruke de andre for 1. gang til sommeren. Hamburg-Lörrach/Wien/Innsbruck tar ca 10 timer)

Her ser en klart at det er mange "smak" på hva som er tur. Prisene jeg har listet opp var dagens priser på nett. For egen del vil jeg ikke dele natten med pratesyke entusiaster, da kjører jeg heller....men hver sin mening der. Jeg er fremme i Zurich, før Toget går og kan møte de andre på perrongen etter en natt på hotell.

Hamburg Munchen t/r uten mat med overnatting i lugar 2 personer dagens oppgitte pris akkurat nå : Euro 1636.- (ca 15000 NOK) Urlaubs Express.

Noe av problemet med dagens online løsninger er at du må gjennom hele registreringen før du får antydning om pris.

Hører stadig antydninger om lave priser, men har aldri sett dem selv. Kjempeide er å gi en lenke til en riktig "pris" for de som påstår det er billigere.

Å kjøre fra Hirtshals om morgenen til Hamburg, er å rekke frem til litt sen lunsj. Å da vente på nattog, er for mange av oss tidsfordriv og masete. Turen gjennom Danmark til Hamburg er på snaut 5 timer, som da ikke er en dagsetappe for mange.Hver sin smak. Tyskland er Autobahn og bakveiene er rykk og brems med en uendelig rekke småbyer og tettsteder, 50 grenser og langt mellom stasjoner, jeg får rekkeviddeangst med mine stakkars 17 liter, eller stopper ved hver anledning og kommer derfor aldri frem....

MC tur er når hjulene ruller, ikke når du står parkert.....igjen, noen er på mc tur og andre er på kafevandring. Å nyte livet, igjen ikke for alle, er faktisk når hjulene går, streetfood på en benk, minst mulig mas fra "entusiaster" som skal veilede og fortelle....men ikke alltid. Alt til sin tid, som RC poengterer så fint.

Dagsetapper på under 30 mil i Alpene er definitivt lurt som grense, det er mye trafikk over det meste, selv om det klart finnes veier med litt flyt.

Over alpepass har jeg bare vært en gang, så min erfaring er begrenset. Den er begrenset til følelsen av å bli levende stekt og gasset av en uendelig trafikk i sneglefart på både landevei og gjennom alle disse "historiske" småbyene, som jeg sannsynligvis ikke vil delta på igjen. Å kjøre i kø gjennom pass i sneglefart på hårnålssvinger med oppakning, for å stemple "been there" kortet gidder jeg ikke.

Det blir sikkert en tur til før jeg dør,,,,men da blir det tvers gjennom så fort som mulig.....

Tror nok det viktigste er å innse akkurat det, at enhver får sin personlige opplevelse ut fra egne mål, mc, reisefølge og ikke minst kjørelyst og utholdenhet. Jeg kjører som regel med passasjer, og dagens opplevelser er å se....ikke drikke kaffe og prate. 10 timers kjøredager er normen. Andre er mer sosialt anlagt og har helt andre ønsker. For meg er trafikk en heftelse, mens for andre er det god grunn til å "nyte"...der jeg skriver pine..

Som en ser, Vagabond har en del erfaring....og kan sikkert anbefale noen greie ruter ....

Lenke som viser andre priser..... https://tickets.oebb.at/en/shop/folder/f0a8e86b0e0259453d7aef14a15fbf2e

Aner ikke hvorfor det er så mye rare priser, kan være jeg leser detaljene feil?

I Bike #03/2018 (side 40-41) har Kirsti Holden skrevet en liten artikkel med info, bl.a. om akkurat dette. Der er det en god del erfaring med Alpeturer og bruk av toget. Får du kontakt med henne kan du få mange gode tips og ruter. Hun er leder av NAF MC Aust Agder. Håper ikke hun skyter meg for "koblingen".

Hennes erfaring med turer over lengre tidsperspektiv enn jeg driver kan nok passe bedre for mange.

Ulike veier til målet (eller som jeg ser det; veien er målet). Årets tur går med tog Hamburg - Lörrach for 4 mc/personer kommer dette på 856,-€, retur fra Villach for samme gruppe 885,- € = 1.741,- € blir da ca 16.500,-/4 = 4.125,- kr t/r.
Uansett, det viktigste er ut på tur :-)

Skriv ny kommentar

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.