Yamaha fz6n 2007 78hk til 98hk konvertering

5 innlegg 0 nye
Yamaha fz6n 2007 78hk til 98hk konvertering

Hei! Jeg har en Yamaha fz6n 2007mod sykkel som har 78 hk.. Har lest rundt for å finne en klar veiledning på hvordan man konverterer til originale 98 hk, men finner ingen som er klare.
Det jeg har forstått er at på "gasshjulet" skal begrensningstappen bøyes eller kappes. I tillegg skriver noen at pin2 på ECU'en må jordes, og noen skriver at dette ikke er nødvending.
Er det noen som har peiling på dette, og eventuelt hvor jeg kan kjøpe deler?

1. Det er ikke snakk om et inngrep som endre mc status og påvirker førerkort krav.

2. Meg bekjent,...vil det heller ikke utløse krav om avgift.

3. Jeg vet ikke om en eller begge ting må gjøres. "Årgangen" og merket tilsier at det kun er en begrensing på gassen, slik at du ikke får full vridning. Ofte er det også en restrictor i luftinntaket som lett tas bort.

Å kaupe med jording og kapping av elektronikken er absolutt noe en bør unngå hvis mulig.

Prøve først å se. Av med luftboks. Vri gass til fullt. Står nå spjeld rett opp, altså vinkelrett ? Hvis nei, da er det en begrensning (stopper) som kan fjernes. Hvis de står rett opp, da må du videre til en med mer kjennskap. Se samtidig etter hindringer i luftstrømmen som ser ulogiske ut.

***undersøk om det er nødvendig å gi beskjed til forsikringen. Å få svar på anonymt grunnlag er ikke så lett. Få en kompis til å ringe. Se på Finn, få et annet reg.nr. Ring forsikring og si du ser på den som kjøper ...osv.... du skjønner tegningen

"tror" det bare er "gass-stopp" på gassspjeldene som hindrer full gass.
25Kw plomberingen er mer omfattende mener jeg-inkluderer vel også ecu vil jeg tro-eller strupeskiver i innsug.

Jeg hadde en FZ6S tidligere og lurte på å gjøre det samme. Det er snakk om økning av toppeffekt og kanskje i et turtallsområde som ikke benyttes veldig ofte. Den prosentvise økningen av effekt er betydelig og vil neppe bli godtatt av forsikringselskapet uten omregistrering og innbetalt avgift. Det er ikke mulig å omregistrere sykkelen til høyere effekt fordi den er typegodkjent kun for 78hk. FZ6S2 som har 98hk har sin egen typegodkjenning. Sykkelen vil dermed være ulovlig trimmet i henhold til forsikringselskapets definisjon noe som kan skape problemer ved skade. Men det er selvsagt opp til den enkelte å vurdere om effektøkningen er verdt det.

Sykkelen er over 10 år, samt at HK avgift er borte. Ingen avgift.

Mc som ellers er helt like men med diverse sperrer innlagt i sin tid grunnet avgifter og evt. førekortklasser har forskjellige godkjenningsnummer, selv om det bare er en refleksbrikke som skiller. Disse reglene har tatt helt av. Omtrent som å finne like vaskemaskiner på Elkjøp og Power. 2 helt identiske maskiner gis forskjellige varenummer for at det skal bli umulig å sammenligne pris....

Gjorde tilsvarende endring på en annen mc i 2017. Da fra 98 til 190 hk. Kostet 2000 for papirer fra importør og forhandler kontroll av "tiltaket". Så til Biltilsynet for å vise. Det kostet vel litt over 500.- Vips, nytt vognkort i posten med riktige betegnelser.

Dette er rette måten å gjøre det på.

Når det gjelder effekt er det likevel noe surr i regelverket. Som en ser fra testene til Bike, er det noen som har MER HK PÅ BAKHJULET enn det som er oppgitt på veiv... Det skiller ofte mellom 15-20 % mellom disse 2 målepunktene. For mye, gir ikke økt avgift, og for lite gir ikke fratrekk i avgiften....når det var HK avgift.

Om trimming og EU regler. Mc med førerkort begrensninger må ikke "trimmes" av andre hensyn enn sikkerhet osv. Men Tung mc kl.A har en annen avgrensning, og er uten førerkortbegrensninger, så langt. Her noen klipp om det.

""De store MC-interesseorganisasjonene i Europa har deltatt aktivt i utformingen av de nye typegodkjenningsreglene.
Dette er noe av hva organisasjonene har fått gjennomslag for:
- at det ikke lenger er mulig å ha nasjonal 100hk-grense,
- at reparasjons- og vedlikeholdsinformasjon fra motorsykkelens datahjerne skal være tilgjengelig for alle,
- at produsentene må oppgi CO2 utslippstall for alle nye modeller,
- at det ikke skal innføres anti-trimmingsregler for tunge motorsykler.
""

""Fikk nettopp dette svaret fra Morten Hansen i NMCU:

"Hei og godt nyttår!

Anti-trimmingsreglene er forankret i EUs typegodkjenningsforordning. Reglene sier at det ikke er tiltatt å gjøre endringer som øker effekt eller toppfart. Anti-trimmingsforbud gjelder for motorsykler som har konstruktive begrensninger, som f.eks. maks effekt på lett og mellomtung MC (og hastighetsbegrensning på moped).
Noen ganger blir forbudet håndhevet ved at vitale deler er utstyrt med såkalte "knekk-bolter", som gjør det umulig å skru uten å ødelegge delen.
Tidlig i prosessen med de nye typegodkjenningsreglene som ble innført 1. januar i år ble det fra EU-kommisjonen foreslått at anti-trimming også skulle gjelde for ubegrenset tung MC, men dette ble tilbakevist av FEMA fordi denne klassen jo ikke har noen konstruktive begrensninger.

Håper det var begripelig :-)

Morten/NMCU"""

Klippene er tatt fra MC sidens forum. Og da blir det vanskelig.... Spør du på Statens Uvesen, så får du standard svar fra båndopptaker, nei nei nei nei nei....sier de til alt. Å vise dem lovverket er bortkastet.

Jeg argumenterer hverken for eller mot, da jeg ikke har annet svar enn at "det er greit å ha det riktig i vognkortet"....vil fremdeles det viktigste være å få svar fra forsikringsselskapet, som kan være bøygen når nøden er størst.

Skillet mellom FZ6 N og FZ6 S er vel bare halvkåpen ...trodde nå jeg.

Original effekt fra fabrikk er 98 HK, slik at å fjerne (og å omregistrere) begrensningen er å tilbakeføre til opprinnelig utførelse. Det kan nok være verd det.

Skriv ny kommentar

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.