EU import av motorsykkel som er lett ombygd dog på skilter

6 innlegg 0 nye
EU import av motorsykkel som er lett ombygd dog på skilter

Er sugen på cafè racer men evner ikke å bygge selv. Har funnet et par aktuelle kandidater men de har alle en lett modifisert ramme. Mer spesifikt så er det bakramme/sub frame som er endret. En av disse er det sveiset på ny sub frame. De to andre har sub framen er boltet til rammen, presis samme fester som originalt. Dog er selve sub framen endret.

Resten av ramme er originalt, oppgraderte bremser, kvalitets gaffel, dempere og bremser.

På alle disse så står det at endringer er vist, godkjent og i vognkortet. Regner med de har foretatt en enkel-godkjenning av noe slag da eu reglene vel er forholdsvis like?

Vil det være mulig å få noe slikt godkjent? Tenker på den saken om han stakkaren som hadde bygd en cafe racer og ble stoppet i kontroll. De oppdaget selvsagt at sub frame var bygget om og klipte skiltet på stedet.

Orker ikke kjøre med angst, og det er også slik at import sykler skal vises på vegstasjon før en får ut skilt? Altså må papirer og godkjenninger være helt ok.

Om en cafe racer er godkjent i Polen eller Nederland med endring i sub frame vil jeg ha mulighet til å få godkjent sykkelen om jeg importerer? Sålenge chassi nummer, motornummer etc er ok, alle endringer står stemplet inn i vognkortet og er godkjent i eksportlandet.

Har søkt på dette med import av ombygde sykler og har ennå ikke funnet en eneste forumtråd eller svar som konkluderer med om dette er mulig. Betyr det at reglene er uklare, at det meste ligger i hendene til who ever skal godkjenne hos vegstasjonen eller betyr det rett og slett at slike sykler aldri kommer på norske skilter sålenge det ikke foreligger full TÛV godkjenning ect?

Her vil du slite med å få et ordentlig svar.

Statens Uvesen vil ikke binde seg før sykkelen står foran dem med masse papirer.

Prinsippet er likevel at det som er godkjent i et land skal kunne registreres i et annet.

Ville holdt meg unna gamle Østblokkland, som SVV nok vil kikke stygt på.

Nederland er mer kurant.

Hvis du kan få kopi av vognkortet/registreringspapirene kan du gå til den lokale pølseboden og høre hva de sier i praksis.

Da fyrer jeg avgårde noen eposter og håper jeg får kopi av vognkort.
Såvidt jeg vet er det en egen avdeling hos svv i Oslo som er dedikert til ombygde kjøretøy, mon tro om man hadde hatt større hell om man tok sykkelen dit for visning og godkjenning? Er det forresten noen krav til godkjenning ved bytting til singel sided swing arm? Eller er det ok?

Kjipt at svv ikke kan gi forhåndsgodkjenning. Det kjennes passe utrygt å legge ned sparepenger på importsykkel, svi av penger på reise ned, visuell sjekk og prøvekjøring samt transport av sykkel til norge. Også risikere å ikke få sykkel godkjent.

Da står man der uten sykkel til sesongen og må bruke tråsykkel på godværsdager. Blir fort varmt under skinndressen når en tråkker som en tour-de-france rytter opp bakkene. Også passer jo ikke mc-støvla på click-on pedalene så får man det problemet i tillegg.....

Anbefaler å hoppe over epostene. Skriv ut på papir og post. Alle eposter er uten å anse som bindende. Og det har jeg opplevd. Komme til vegstasjonen med eposter fra fagseksjon, som tvert avviser alt som er skrevet....

Det er kun svar gitt på papir med riktig brevhode som er bindende.

Da blir det brev på gamle måten, så får vi håpe de kan gi noen skikkelige svar og at de evt. også forholder seg til svarene som gies i brevs form.

Leste denne tråden å blei litt nysgjerrig. Hva ble utfallet her?

Skriv ny kommentar

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.