For lav til å kjøre motorsykkel?

10 innlegg 0 nye
For lav til å kjøre motorsykkel?

Heisann.
Jeg er en jente på 160 cm. Har akkurat startet på motorsykkel lappen og jeg sliter med å få føttene i bakken, jeg kommer kun nedi med tærne. Kjørelæreren anbefalte meg å bygge på sålen på skoene mine, men dette skulle skomakeren ha 1700 kr for :o Dette synes jeg var dyrt, koster nesten mer enn skoene mine.

Jeg valgte denne kjøreskolen på grunn av at de har en sykkel som er senket, men jeg synes ikke det virker sånn. Det er en Yamaha XJ6.

Har sett litt etter sko som allerede er oppbygde fant noen som heter Daytona lady star/Daytona lady pilot, men finner ingen norsk forhandler.
Er det noen som har noen tips for hva jeg kan gjøre?
Er det mulig å stille på demperen?

Du kan jo spørre kjørelæreren om han kan slakke fjæra på støtdemperen, og eventuelt slippe gaffelbeina litt opp i styrekronene. I utgangspunktet skulle det ikke være et problem å føle at du behersker en mellomklassesykkel. Ekskona er vel på din størrelse, og hun kjørte vel opp med en GS500, som er litt mindre enn en XJ6. Etter at hun fikk lappen kjørte hun en helt standard Ducati M600, og det gikk helt greit.
Jeg skjønner at det føles "usikkert" å ikke nå ned med hele foten, men det blir garantert bedre med litt trening. Man setter vanligvis ikke ned begge føttene når man stopper, kun venstre. Da kan man holde høyrefoten på bakbremsa gvis man står i en bakke, f.eks. Med litt rutine VET du hvilken fot som skal i bakken (venstre), og da kan du "skli" deg litt over mot den siden. Bare øv, så ser du at dette funker. Jeg har sett små personer håndtere Kawasaki Z1300 og Honda Goldwing lett som bare det. Nøkkelen er trening, trygghet, rutine. Lykke til!

Daytona er helt oppe i toppen av kvalitet og koster deretter. Litt rimeligere alternativer under. Spare Parts Service står oppført som distributør for Daytona i Norge. Hvis de fremdeles er det, så kan de nok peke ut evt forhandlere. Hvis det ikke fører frem - grei nettbutikk med kjempeutvalg https://www.fc-moto.de/no/Motorsykkel/MC-kler-damer/MC-stovler-dame

https://www.revzilla.com/motorcycle/tcx-womens-smoke-wp-boots
https://www.revzilla.com/motorcycle/joe-rocket-womens-rebellion-boots

160 cm er en utfordring, men det går seg nok til. Noen sykler kan justeres ned, noen må bygges om litt og mange modellers seter kan endres.

Datter på 162 cm kjører Suzuki GSXF 600. Denne er helt standard. Litt tykke såler har hun, men ikke noe uvanlige. Så det er nok ikke bare høyde, men fordelingen av den som teller.

Enkleste er å senke gaffelbena noe ( som påpekt foran). Det vil vanligvis gi en helt grei liten endring av styregeometri uten å påvirke fjæring ellers. En tjener fort inn "en halv fot" her. Og dette er noe som kan gjøres på de aller fleste mc.

Jeg er enig i det meste her, og jeg forstår følelsen, men begge beina i bakken er vel ikke anbefalt og absolutt ikke ikke nødvendig.

Men det er da høyre beinet som skal være i bakken?! Da ha har man tilgang på girskifter. Bremsen er til liten nytte når sykkelen er stanset, men det kan være greit å kunne sette i fri eller gir når man står stille.

Det er mye som ikke er nødvendig her i livet, men de fleste liker å kunne få kontakt med begge bena.

Jeg kan , og jeg setter ned begge, fordi jeg kan. At en klarer seg uten er noe annet.

Litt tips her.


Lykke til

En smal sykkel (les v2) er også lettere å rekke ned på enn en bred (les R4). Får man ikke sportster i en ekstra lav utgave?

Random wrote:
Heisann.
Jeg er en jente på 160 cm. Har akkurat startet på motorsykkel lappen og jeg sliter med å få føttene i bakken, jeg kommer kun nedi med tærne.

Ikke fortvil, fruen er 152 og kjører senket F700GS!

DOD # 6804

Skriv ny kommentar

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.