Nybegynner trenger tips...

17 innlegg 0 nye
Nybegynner trenger tips...

Hjelm:
"Vanlig" hjelm eller åpningshjelm?
Hvorfor skal man/skal man ikke velge åpningshjelm? Er det mer støy - siden det er "sprekker" på sidene?

Sykkel:
Siden jeg begynte å ta lappen har jeg sett for meg at Honda VFR 800 er den riktige sykkelen for meg. Både med type, design, motorstørrelse osv. Det har kanskje gjort at jeg har blitt litt fastlåst i valg av sykkel. Er det andre alternativer som er bedre, eller er VFR et greit valg som førstegangs sykkel?

Ja, de lager mere lyd.
...og de er tyngre.
Skal du ha en åpningshjelm med beskjeden støy, koster det flesk.
Har du ikke behov for lett adkomst for å ta av/på briller, eller kjøre mye i veldig lav fart, er det bare tull å kjøpe åpningshjelm. Du får en som er vel så god, både hva støy og komfort anligger, til halve kostnaden.

VFR har alltid vært, og kommer antakelig alltid til å være, ekstremt lettkjørte og lettforståelige. Personlig hater jeg Håndoi, men VFR er absolutt et godt valg som førstegangssykkel.

Lykke til!

Sikt langt fram, gi full gass og håp at det holder!

Åpningshjelm - Systemhjelm

Koster mer og er selvfølgelig litt tyngre. Men jeg tror ikke du finner mange som går fra åpningshjelm til vanlig hjelm. Når man først venner seg til en åpningshjelm og hva det den bringer av positive elementer, er det vanskelig å gå tilbake.

Prisen?
Klart det er dyrere.

Noen mener det er tull å kjøpe indrefilet. Ytrefilet er jo omtrent like godt - men koster mye mindre.
Konklusjon fra meg.; Har du råd, så gå for en åpningshjelm.

VFR - Har aldri hatt en slik sykkel, men alle jeg har snakket med sier det er en super sykkel. Kjør på :-)

. . Det er med MC som det er med mat. Legg på MANGE kroner, og det blir LITT bedre :-)

Får åpningshjelm til 800kr på biltema.De er tyngre,og jeg gikk tilbake til helhjelm fra arai.Selv syns jeg halv hjelm med stort visir er ganske så fint så lenge en er klar over.risikoen.

Selv syns jeg VFR er litt kjedelig,og tung.Prøv en Hornet 900.Enkel å kjøre,og er mer morsommere enn VFR'n.Har hatt begge.

Åpningshjelm...... her strides de lærde. Har hatt billige og dyre åpningshjelmer og støy er et tema. Investerte nå i en Shubert, som skal være "støyfri", men det er den ikke.

Jeg bruker "plugger" i ørene for å sikre hørselen, og da er det nesten ikke forskjell på åpning/helhjelm.

Bare tanken på å få tatt av en helhjelm ved ulykke syntes jeg er skremmende, når en ser hvor trangt det er å få dritet på. Det er jo tremanns jobb.

BT hjelmene er helt kurante og gjør det bra i tester. Støyen kan du bruke litt fikse løsninger på, altså støydempe og tilpasse litt selv.

VFR er helt kurant og morsom....men her er det også mye smak og behag.

Jeg liker "The Whore net", men det er i en annen klasse enn VFR.

http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/honda/cb900f-hornet/2001/

Mens Hornet er (etter min mening) en hyggelig allround MC, er VFR en slags Supersport light versjon med god plass til å bevege seg. Den ser nett og liten ut, men har egentlig en voksen ramme. Den er helt førsteklasses til langturer og litt lokal ragging. Da den har kåpe er den litt dyr å småkræsje med i rushtrafikken. Dette er en kjøre mc, ikke parkerings mc. Har aldri møtt en VFR eier som er misfornøyd, selv om de bytter ut og velger andre alternativ. Den vanligste grunnen jeg hører er at den er så god å kjøre at du blir litt for frisk på gassen.....

På tur med Hornet i gruppen er helt greit, men de sliter litt over lange raske strekk. Men de sies å være helt topp når det gjelder bagasjekapasitet. Du får noen voldsomme kofferter til den. Har du en med toppkåpe, er det nok helt greit på lange strekk også.

Jeg liker ikke "rett opp" stilen, blir for sliten i ryggen. VFR med lett foroverlent stil er mye bedre, for meg altså.

Andre gode alternativ er Suzuki GSXF 600/650/750/1000 som da har nok krefter, og er svært kompetente på langtur. De er ekstremt lettkjørte i byen og krevende vei. Tåler masse bagasje, men velg ikke den største toppboksen bak, den kommer litt høyt og styrer vel mye med litt tyngde.

jabba wrote:

Jeg liker ikke "rett opp" stilen, blir for sliten i ryggen. VFR med lett foroverlent stil er mye bedre, for meg altså.

Jeg liker som deg framoverlent, men tror de fleste syns rett-opp-og-ned er minst slitsomt (unntatt v. høy hastighet over tid). For min del syns jeg det gir bedre kontroll å sitte framoverlent.

Lappen er i boks, har kjøpt Schubert C4 åpningshjelm, og en pent brukt VFR står i garasjen.

Superfornøyd så langt!

Takk for tips, råd og tanker :-)

Da har du gjort gode valg, tror vi.....

Husk å passe på lappen også...

Gratulerer med lapp og hjul og fortsatt god hørsel

... forresten - i den nye "tilnærmet støyfrie" hjelmen er det såpass mye vindsus at jeg ikke lenger hører motoren fra ca 50 km/t og oppover - er det normalt?

Frihet fra motorduren er et ønske....ikke normalt.

Har du fått det til, så kan du prise deg lykkelig. Jeg har også en nyere Schubert, som ble kjøpt i håp om mindre støy. Joda, det ble litt mindre, men plugger må jeg ha likevel. Går likevel med øresus etter tur på noen dager.

Dette høres flott ut . Hjelmen skal være tilpasset å slippe inn lyder utenfor standard trafikkbilde. Sirener, lydsignal, motorhavari...kjerringa som skriker...mens motoren som tilhører bildet skal dempes. Dette er nå den påståtte teorien, som ser ut til å virke hos deg.

Hvis en ser hva som er "normal" støynivå fra vindsus i 80kmh ligger det rundt 90-100Db-a.
dette er nok til å gi hørselsskader etter kort tid.
Hvis en har kåpeglass eller andre "vindavvisere" kan disse turbulensene øke støybelastningen vesentlig.

så at du ikke hører motoren fra 50-60kmh er nok "vanlig" men med "hørselsværnpropper" i ørene så er det faktisk mulig å høre motoren igjen når en får dempet den værste støyen.

custom H-Dǹ til naboen med ganske åpent anlegg kunne jeg ikke høre fraca30mph og hele hodet begynte å riste fra 55mph pga en vindskjerm-hva DB hadde vært uten propper tør jeg ikke sjekke...

Hei, bruk vanlige øreplugger. Jeg har en Schuberth åpningshjelm og jeg kjører aldri uten plugger. Da skal det være en kort tur som varer i fem minutter. Fancy plastikk-plugger som skal redusere støyen og la deg fremdeles høre den kule motorlyden duger ikke, det er bare tull. Du vender deg til lyden med vanlige plugger også.

quantumduck wrote:
jabba wrote:
Jeg liker ikke "rett opp" stilen, blir for sliten i ryggen. VFR med lett foroverlent stil er mye bedre, for meg altså.
Jeg liker som deg framoverlent, men tror de fleste syns rett-opp-og-ned er minst slitsomt (unntatt v. høy hastighet over tid). For min del syns jeg det gir bedre kontroll å sitte framoverlent.

Helt riktig, er det mindre anstrengende å sitte rett opp.

Finn lån på https://www.coolfinans.com

Hva som er slitsomt.....

Rett opp og ned : da er ryggsøylen under konstant press og en må "holde fast" mot fartsvinden, eller krumme ryggen og lene seg fremover. Hver ujevnhet kjennes med smell i ryggen.... Selvfølgelig blir dette jevnet ut med en god sal, men ikke alle har den salen som trengs.

"Sportstourer"stilling. Lett fremoverbøyd, avlaster rygg og gir en nøytral stilling i forhold til fartsvinden. Styret ligger avslappet i hendene fordi kroppen ikke trenger hverken å holde seg fast, eller "legge seg på".

"R-stilling". Her ligger man på armene inntil en hastighet som ikke snakkes om i Norge. Skal dette være behagelig kreves det en riktig teknikk og en del trening gjennom året.

Stillingene er ikke bare avhengig av styrets plassering, men også fotvhilere og egen kropp. Gravid skjeggete 60 åring med lange ben vil måtte "ligge på armene" med krum rygg, selv på en tilbakelent H-D. Det samme vil en lettvekter på 155 cm....av forskjellige grunner men med samme resultat.

Hva man liker er.....rett og slett en personlig smak og tilpasning.

Jeg personelig syns framoverlent først blir "behagelig" når hastigheten kommer over lovelig nivå ;) Men som tidligere sagt,smaken er som baken.Det finnes de som kjører veldig langt med rigid frame,men de tror jeg er masochister.

En Honda VFR kan være enten, for mye eller for lite foroverlent..... Har du fastmontert Airbag og er 170 cm høy....så må du strekke deg etter styret. Han som er 195 cm må forskyve seg bakover på salen og ha heftig vinkel i bena...og derfor blir han også liggende flat. Er du innenfor standard volum og høyde mellom 178 og 185....så har du det stort sett veldig greit i vanlig lovlig hastighet. Men alt kan flyttes på med litt finurlige løsninger, og derved tilpasses.

Du kan heve/senke salen, heve styret, flytte fothvilere opp, ned og fram/bak.

Skriv ny kommentar

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.