Siste aktivitet

Xenon lys

Xenon lys

Har kjøpt H4 bi-xenon kit til scooteren, har ikke montert det ennå.
Det er vel sikkert ulovlig selv om kit er E- merket.
Regelverket for MC synes jeg er noe uklar.
Noen som har montert dette og blitt stoppet

så lenge din lykt ikke har koden for "HID" eller xenon så er dette ikke lovlig:

DCR or DC/R Low/high beam headlamp with HID
Xenon bulb

Har du en link hvor dette står?

linken om at det står at reflektor kun er godkjent med pæra den er bygget for?
såpass er vel ganske innlysende...
ellers har du jo kjøretøyforskriften som du kan studere:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28

skal du ha full oversikt må du gå inn i ECE regulativene som det henvises til.

det gidder jeg ikke for deg i en slik sak som er helt klar.

Den er grei

Dette er egentlig et interessant tema. Jeg er på den siden som mener det er ulovlig, rett og slett fordi en standard reflektor mangler automatisk høydejustering.

Men, å tråkle seg gjennom alle de umulige forskriftene som er utgått på dato og erstattet av nye, som også er utgått på dato med nye, som er delt i mange varianter..... blir litt mye for menigmann.

En forventer at en pære som passer i festet, og er E-merket ....er lovlig. Hovedinfo er alltid, pære skal være E-merket for trafikkbruk.

HID/Xenon er noe jeg aldri har befattet meg med, men de pærene jeg har sett, vil aldri passe i en standard H4 innsats uten å bytte selve festet.

Var nettopp på visning ved SVV med en oppgradert MC. Der var det montert LED med vifter i standardinnsatsen. De er ikke godkjent for det bruket, men har standard H9 innfesting. Disse er dominerende innenfor kåpen og ble utvilsomt sett av kontrollør. Jeg forventet kommentar eller merknad/feil. Men, nei. Han var kun interessent i den godkjente riktig dokumenterte eksosen... LED vil normalt være trygt for motgående trafikk, så det kan godt hende han valgte å overse det. HID er derimot en blendefare for møtende trafikk, og derfor farlig for hele trafikkbildet hvis ikke riktig montert og justert.

Etterhvert som de gamle glødepærene forsvinner fra markedet er det mange hundre tusen mc som må finne på nye løsninger.

LED pærene som erstatning, nærmer seg, men gir egentlig for lite lys på veien i standard innfatning/reflektor. De er fancy og ser kule ut, helt til mørket senker seg....og veien forsvinner i lysglorier.

Om 5 år er det mange av oss som må finne på snedige løsninger, hvis ikke det dukker opp gode alternativ. Allerede nå merker en at det blir færre glødepærer i utvalget. Wolfram er "knapp ressurs", og nødvendig i dagens moderne glødepærer.

De pærene jeg har kjøpt passer i H4 festet:

http://www.abteknikk.no/product_info.php?products_id=85

At SVV ikke brøy seg om LED forstår jeg godt...
De er 110% opphengte i eksosanlegg-enten det er import eller annen grunn.
jeg har kjøpt ei potte for MC der det er E merke og den kan jeg garantere at er E merket i ei smie i hong kong -dessuten er dokumentasjonen viktig-slik som eksosanlegget ditt alle nr skal stemme for korrekt bruk.
du kunne eksempelvis ikke benyttet deg av de papirene på en annen type MC selv om støyen faktisk hadde vært mindre...
slik er det med pærene også.

Jeg har montert HID pærer i flere reflektorer både bil og mc, men det er ikke noe lovlige å oppdrive av den enkle grunn at reflektorer og glass ikke er konstruert for annet enn gløde/halogenpærer og vil gi strølys(det gjorde også halogenpæra til en viss grad men medHID er det 3 ganger kraftigere)
Noen blir etter MIN mening brukbare, andre ikke (også veldig avhengige av presisjonen på pærene)
men lovlige? nix...
Selv om pærer er E-merkede eller CE eller andre ting er ikke avgjørende for BRUKEN av pærene.
E merket kan også være at de er godkjente for et spesielt område (her er NR avgjørende)

det er nok ikke noe problem med halogenpærer i overskuelig(10-15 år) fremtid heller.
Har man en "standard" rund lykt får man allerede i dag meget gode LED innsatser (reflektor glass og emitter/e) som lyser utmerket og er lovlige

Jeg skal hvertfall prøve kittet å se hvordan det blir, og om det blir ille så får jeg bytte til halogen igjen.
Det er to H4 pærer på sykkelen så det blir sikkert nok lys......

....å bytte reflektor og alt....på nye kjøretøy virker litt teit.

Glødepærer forsvant fra butikkene på et blunk. Vi trues med ubrukelig bensin innen 2020.. altså om 3 år.

Jeg hadde 35w LED pærer og de kaster mer skygge enn lys....

HID/XENON uten automatisk justering er forbudt.

Menigmann klarer ikke orientere seg i virvaret av benevnelser og betegnelser.

Vi har vel holdt på med oljediskusjoner i snart 40 år, og kranglet om benevnelser under stadig endring. Vi får sikkert noe av det samme omkring lyskilder.

Husmødre blir helt fortvilet over hvor vanskelig det er blitt å få kjøpt lyspærer til hjemmet. Lyspærer må byttes i LED baserte kilder til evig mørke. Hos oss er det nå bare på kjøkkenet det går an å lese en avis. Der er det lysrør.

Butikker vil ikke holde dobbelt lager. Så om kort tid, vil nok glødepærene bli uvanlige og må bestilles.

Da er xenon lys montert...og det ble katastrofe.
Forferdelig lysbilde. Bortkastet penger. Kjøper H4 Halogen nightbreaker

Så har vi andre sluppet med skrekken....

Har selv led på min sv1000. Mine fuker knall. Sjekk ut jdmastar.com
Dem har led til alt :)

Isikana, er det denne du bruker? http://jdmastar.com/product/291/4S-H4-9003-LED-Headlight-for-Motorcycle-Harley.html

Har en SV1000S med dårlig lys. Skal legge opp grovere ledninger og rele, men LED hadde også vært fett.

Skriv ny kommentar

Logg inn eller opprett en konto for å skrive kommentarer

Gratis nyhetsbrev!

Les våre nyhetsbrev for ikke å gå glipp av viktige hendelser. E-postadressen din er alt som trengs.

Du kan når som helst velge ikke å ta imot flere nyhetsbrev, og e-postadressen din selges selvfølgelig ikke videre til andre.

Avslutt Abonner på vårt nyhetsbrev: