Honda CB 125 Twin Cafe Racer Prosjekt

6 innlegg 0 nye
Honda CB 125 Twin Cafe Racer Prosjekt

Etter å ha funnet ut at jeg ikke kan ta lett-mc lappen før neste år bestemte jeg meg for å kjøpe en brukt Honda CB 125 Twin og bygge den om til en Cafe Racer. Jeg har lagd noen sketcher og plantegninger og kom fram til dette:
Jeg tenker å fjerne speilene og sette på noen bar end mirrors, bytte ut hand grips, bytte ut sete med et såkalt "Brat style" sete, sette på en såkalt "Seat loop/hoop", fjerne sidekåpene, fjerne skjerm foran og evt bak, og deretter sette på nye bremselys og blinklys.

Jeg har snakket med biltilsynet og de sa at det jeg nevnte var lovlig og at jeg burde sende inn en søknad om ombygging.

MEN fortsatt en del ting jeg lurer på:
Jeg spurte ikke om bakskjerm, jeg er usikker på regler på baksjerm. Er det lovlig å fjerne hele bakskjermen? Hvor stor/lang/bred baksjerm må man evt ha?
Er det avgift på å bygge om en veteran lett mc?
Jeg er også usikker på om delene jeg har tenkt å bestille er CE-merket.
Jeg slenger med linkene til delene jeg skal bruke og håper noen kan si om disse er bra/dårlige etc...

Sete: http://www.ebay.com/itm/Brown-Flat-Brat-Styling-Cafe-Racer-Seat-Vintage-...

Seat loop: http://www.ebay.com/itm/CAFE-RACER-SEAT-HOOP-LOOP-SMALL-CC-HONDA-CB100-C...

Bremselys: http://www.ebay.com/itm/Black-Motorcycle-Tail-Brake-Light-Lamp-R-For-Har...

Blinklys: http://www.ebay.com/itm/4x-14LED-Turn-Signal-Blinkers-For-Harley-Davidso...

Speil: http://www.ebay.com/itm/BLACK-MOTORCYCLE-3-ROUND-7-8-HANDLE-BAR-END-MIRR...

Hand grip: http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-Handlebar-7-8-Hand-Grip-W-Bar-End-Caf...

Tar gjerne imot mer tips angående tema ombygging! :)
-Leon

Bremselys: Sjekk ut http://www.bikermart.co.uk/motorcycle_rear_lights.asp. Det meste der er CE-merket.
Blinklys: Se over. Dersom sykkelen er gammel nok, trenger du ikke beholde dem.
Speil: Må være min 70cm2

BT bryr seg ikke om bakskjerm. Beskyttelse for kjede må du derimot ha. Husk også CE merket refleks bak.

Du må beholde enter motor eller ramme original for at det skal regnes som ombygging. Dersom du kuttar ramma bak demperfestene, kan denne likevel regnes som original. Sjekk med ditt lokale BT. Du betaler for visning av sykkel etter ombygging.

Pent!

Finn lån på https://www.coolfinans.com

Leon,
Etter min mening er det ikke spesielt lurt å fjerne skjermene helt. Om du kjører i regn, eller over en hundlort o.l. havner jo vannet og dritten i fjeset ditt....
Og et sånt "Brat Style" sete er gjerne svært kort, så uten bakskjerm blir du våt og møkkete på ryggen også. Jeg foreslår at du monterer litt kortere/ smekrere aluminium- eller glassfiberskjermer, eventuelt kapper de originale eller skjermer fra en annen sykkel/ moped. Rent visuelt kan du gjøre forskjermen mere "usynlig" ved å lakke den mattsvart.

Når det gjelder blinklys og baklys, bør du sørge for at de du broker er CE market, og at de faktisk er lyssterke og synlige. Mye "Kinadritt" på markedet, for å si det mildt. Ombygde sykler kan være kult, men ikke om du ender opp under en lastebil ...

Veldig gode råd over. Pent pakket inn også. Eksempelet med hundedritt tenkte jeg ikke på. Regnskvetter i sprekka på langtur er absolutt ukult.

Kunsten er nok å finne grensen mellom nytte og stil.

Ettersom du er forholdsvis ung, så lurer jeg også på om du har tenkt å modifisere rammen selv. Dette medfører jo nødvendigvis litt sveising og tilpassing, som helst bør gjøres både fagmessig og pent. Jeg ville definitivt brukt en TIG-sveis til denne jobben. Andre ville muligens brukt MIG/MAG eller pinnesveis. Jeg er også litt i tvil om en ferdigkjøpt "frame loop" vil passé godt til setet og rammen. Her ville jeg prøvd å få tak i "svarte" hydraulikkrør i passende diameter og veggtykkelse (minimum 20x1.5), og fått det bøyd hos et mekanisk verksted, rørlegger eller blikkenslager, etter egenprodusert mal. En ting du må sjekke ved ombygging av bakramme, er om det er klaring over bakdekket med fjæringen 100% sammenpresset. Hvis ikke, vil bakhjulet kunne låse kortvarig i kraftige dumper, og det er ikke spesielt moro.

Skriv ny kommentar

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.