Siste aktivitet

"vidar-14" har svart på foruminnlegget "Mechanic entusiast looking for a garage partner"

Fjæringseksperiment

Redaksjonsbloggen

Å justere fjæringen er enkelt, men det er pokker så vanskelig å stille den inn optimalt. Men en må jo begynne et sted, og her eksperimenterer vi med bakfjæringen.

For et par uker siden hadde jeg fjæringen på service.  Han på verkstedet jeg bruker, skjelte meg ut for å ha ventet for lenge med servicen, og det med rette. Service er antakelig den beste investeringen man kan gjøre når det gjelder fjæring, men han lanserte også en teori om at jeg burde teste en rett og hardere fjær bak istedenfor den progressive og relativt myke fjæren som sitter originalmontert.

Jeg er ikke akkurat tjukk, men får likevel gjennomslag på bakre støtdemper. Ved å bytte til en hardere fjær sitter sykkelen litt høyere opp, og jeg bør kunne benytte en større del av slaget, selv om jeg da også mister litt komfort (og kanskje finfølelse) på begynnelsen av slaget. Som sagt, så gjort – en bør lytte til dem som kan mer enn du, så nå sitter det en rett fjær på 75 Nm montert.

Men som sagt, dette er et eksperiment, og denne lørdagen skal jeg prøve å justere inn støtdemperen bedre. Jeg satte grunninnstillingen foran Enduro-SM i Vingåker, men det føles som det finnes mer å hente. Dette er et område der jeg innser at det er så mye å lære at det ikke akkurat er noen fornøyelse. Jeg får se om jeg er blitt litt klokere når dagen er omme ... 
 

Kommentarer

#1
2017-07-09 17:15

De fleste av oss venter for lenge med service...fordi full service etter boka koster noen vanvittige summer i Norge.

Når så det er sagt....fjæringen på en moderne mc er forsket på, tilpasset hele verden og laget for det bruket mc er bygget for.

Å ettermontere disse komponentene er grisedyrt og rent lottospill. Nytten i den daglige trafikken er vanskelig å måle..VANLIGVIS.. I noen tilfeller der bruker og bruken er "utenfor standard" , hvilket nok gjelder mange av oss her i nord, blir en fort lettet for mange ti tusener uten at det merkes så veldig mye.

Uten å være særlig kunnskapsrik på området, hørtes det veldig fornuftig ut det rådet du her fikk.

Dessverre opplever mange å bli anbefalt rådyre banetilpassede komponenter sim aldri får vist hva de kan.

Logg inn eller opprett en konto for å skrive kommentarer

Gratis nyhetsbrev!

Les våre nyhetsbrev for ikke å gå glipp av viktige hendelser. E-postadressen din er alt som trengs.

Du kan når som helst velge ikke å ta imot flere nyhetsbrev, og e-postadressen din selges selvfølgelig ikke videre til andre.

Avslutt Abonner på vårt nyhetsbrev: